24. března 2012

Fizule a 71




Fizule, fizule, co je to proboha za slovo? Tak tohle mě trápilo bratru 35 let. Začal mě jím častovat  můj tatínek a popravdě si nejsem jistá, jestli on sám vůbec věděl, co to vlastně znamená.


Mohla jsem se vztekat, jak jsem chtěla, tohle oslovení mi prostě "přišil" a s menšími či většími přestávkami mi tak říká v podstatě dodnes. Dávno už ho ale neberu tak hanlivě, jako dřív.


Nedávno mě ale začalo znovu zajímat, co to znamená, pokud to tedy vůbec něco znamená. Divili byste se, ale ani v dnešní přetechnizované době, kdy na internetu najdete i velikost spodního prádla svojí sousedky, nebylo jednoduché význam takového slova dohledat.


Encyklopedie - nic, wikipedie - nic, slovník cizích - no ten už vůbec. Nakonec jsem přece jen měla úspěch: na jednom nenápadném webu o významu staročeských a přejatých slov se krčil nevýrazný článek, kde se - světe, div se - slovo fizule (fisule) objevilo.


Ale jak už to bývá, vysvětlení významu mě poněkud zklamalo: jedná se o slovo převzaté z němčiny (Fisole), která ho přejala z latiny (Phaseolus) - no jak jinak - a staročechové si z něho udělali význam pro legrandu či findu. No, to druhé slovo mi evokuje krapet jiný význam, než by se mi líbilo... Další odstavec článku mě ovšem, byť jen nepatrně, uklidnil: slovem "fizule" se lidově označovala hra s barevnými fazolemi (fazole-fizule), podobná dnešnímu cvrnkání hliněných kuliček. Když se hliněné kuličky na trhu objevily, hra s barevnými fazolemi začala ustupovat a s ní postupně zmizelo i slovo fizule.
No, tak to už je lepší výklad. Ikdyž, mít přezdívku podle hry s fazolemi z dob Rakouska-Uherska, nevím. Ale pořád lepší než ta finda...








A pokud jde o tu číslovku za Fizule? Ač si to můj mozek odmítá přiznat, je to rok mého narození. "Husákovo"dítě. Ale chtěné a milované. Aspoň doufám.



KRÁSNOU SOBOTU!


5 komentářů:

  1. Krásný blog. Kdykoliv jsem na PC, musím zavítat Lenko na Tvoje stránky. Nechci se opakovat, proto jen jsi 1. Tvoje návody nemají konkurenci.Díky za to, že Tě máme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Boženko, moc děkuju :o) vážím si každé takové pochvaly, protože za tím vším mým tvořením je spousta práce, tak mě vždy moc potěší, když se lidem líbi :o) hezký den! L.

      Vymazat
  2. dakujeme že si sa s nami podelila o háčkované čiapočoky ,klobúčiky a ostatné krásne veci je to tu super

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Lenko, objevila jsem Tvůj překrásný inspirativní blog. Ráda bych dceři uháčkovala svetřík- takový, co je pro nedonošenečky. Jenže jsem úplný začátečník...a neumím si přepočítat očka pro 10letého človíčka ( kupuju jí už obl. na 11 let) a pouhým zdvojením počtu řetízkových ok na začátku mi vyšla obr harmonika. můžu Tě poprosit o radu. Děkuji. Simona , e-mail sim99@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Lenka, som šťastná, že som objavila Tvoju stránku, tak dlho som hľadala návody na topánočky, kabelky, čiapočky, proste všetko o háčkovaní a tu je to úplne super, pridávam si do obľúbených,
    veľká vďaka :o)

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za všechny vaše milé komentáře :o) jsem ráda, že jste se u mě zastavili... A pro anonymní komentující - podepisujte se prosím, případně na sebe vložte i odkaz (pokud se známe z FB nebo MMB), jinak nemám tuchu, kdo mi to vlastně tak pěkně píše :o)!