26. března 2012

Letní vs. zimní čas



Miluju jaro, hodně moc. Ale jedno na něm z hloubi duše nenávidím: změnu času.

V sobotu jsme se časově posunuli. O hodinu dopředu. Prý z důvodu energetických úspor.



Blbost, pravím já.

Ta úspora je podle posledních výzkumů minimální (do 1%), náklady spojené s posunem času ji mnohonásobně převyšují. Také dochází k absurditám, kdy při časovém posunu může některá událost skončit dříve, než začala.

Vzhledem k tomu, že mi s postupujícím věkem tato „časově-energeticko-podnikatelsko-nevímcoještě úspora“ leze čím tím víc na nervy, klikla jsem na Wikipedii a našla si něco z historie přechodu mezi zimním a letním časem, abych věděla, proč a koho za to nemám a nikdy nebudu mít ráda.

Nám vlastní je původní zimní čas, který u nás platí od poslední říjnové neděle do poslední březnové soboty.

„Princip podobný letnímu času se asi poprvé objevil roku 1784 v dopise Benjamina Franklina vydavatelům časopisu Journal of Paris. Dopis však byl míněn ironicky, Franklin nenavrhoval zavedení letního času, ale aby lidé vstávali i chodili spát dříve, čímž by lépe využili denní světlo.“

První vážně míněný návrh na zavedení letního času učinil londýnský stavitel William Willett roku 1907 ve své eseji The Waste of Daylight. Ačkoli se mu podařilo přesvědčit i jednoho z britských poslanců, návrh se nepodařilo prosadit.“ (zdroj Wikipedie)

U nás byl letní čas zaveden už za Rakouska-Uherska a to v roce 1916. Tehdy trval od 30.4. do 1.10. V říších Rakouska-Uherska se uplatňoval do roku 1918, kdy staré mocnářství padlo.

Znovu byl letní čas zaveden za Protektorátu v roce 1940 a trval bez přerušení (!) od 1.4.1940 do 4.10.1942. Dále v pak v letních měsících let 1943-1945. Na přelomu roku 1946 byl zaveden také čas zimní, kdy se čas „posunul“ o jednu hoďku dozadu. Tento posun vzad je zřejmě světovým unikátem, vláda jej tehdy schválila pouhé čtyři dny před zamýšleným zavedením této změny…

Každoroční letní čas byl u nás zaveden až v roce 1979. Od roku 1996 byl letní čas o jeden měsíc prodloužen, nyní trvá až do posledního říjnového víkendu, nyní tedy trvá sedm měsíců. (zdroj Wikipedie)

No, aspoň něco.




Někde jsem četla, že tyto časové posuny nejhůře snášejí děti a staří lidé.

Hm, tak to by mě zajímalo, do které skupiny patřím já. U nás doma je to přesně naopak: babičkám a dědečkovi je to pumpička, bo jsou povětšinou v důchodu, a děti se přecvaknou jak mávnutím kouzelného proutku.

Nejhůř to snáším já, ta uzmutá hodina mi chybí… Bude chybět… Dlouho… Hodně dlouho… Aspoň dva týdny… Pak se buď přizpůsobím, nebo si vezmu prášek na spaní, abych usnula o tu hodinu dřív, o kterou musím ráno dřív vstát... Anebo se zase přizpůsobím… Jako každý rok… Nic jiného mi nezbude. Jako každý rok…

Krásné jaro a snášejte to líp než já!


1 komentář:

Děkuji moc za všechny vaše milé komentáře :o) jsem ráda, že jste se u mě zastavili... A pro anonymní komentující - podepisujte se prosím, případně na sebe vložte i odkaz (pokud se známe z FB nebo MMB), jinak nemám tuchu, kdo mi to vlastně tak pěkně píše :o)!