29. března 2012

Háčkování - základní druhy sloupků

Když se mi narodila dcera, zrovna se do módy vracely háčkované čepičky. Hmmm, mhouřila jsem oči blahem za výlohou s dětskou módou, kde se to těmi krásnými háčkovanými skvosty jen hemžilo...

Ovšem jen do chvíle, než jsem se uvnitř obchodu dozvěděla, kolikže ta paráda vlastně stojí...

A jakožto česká žena, odrostlá v dobách všeobecného nedostatku, nosíc jedny kalhoty po celý první stupeň základní školy, nastavované do délky různobarevnými látkami (do šířky tehdy ještě nebylo třeba, byla jsem jak oloupaný vrbový proutek), navštívila jsem protilehlý krámek a promptně zakoupila klubíčko "nějaképřízenačepičku" a háček odpovídající síly.

Krize ovšem nastala ve chvíli, kdy jsem se chtěla pustit do díla. Dala jsem dohromady jenom řetízek... Vypadal jak noty na buben...

Proto budu postupně pro všechny, co s háčkem teprve začínají, i pro ty, co si potřebují svoje znalosti jen oživit či upřesnit, vkkládat různé druhy sloupků, se kterými je možné se při háčkování setkat.



Chtěla jsem postup u všech ok sama nafotit, ale šlo mi to špatně a nebylo to tak dobře vidět, proto jsem použila nákresy, které mám stažené z Internetu a uložené.

Základní oko


Překřížíme přízi cca 15 cm od jejího konce, vytvoří se nám smyčka. Otočíme smyčku tak, aby pracovní příze (vychází z klubka) byl POD smyčkou. Háček vpíchneme pod pracovní přízi do středu smyčky, vytáhneme další smyčku vytvořenou z pracovní příze, jemně zatáhneme za pracovní přízi, aby se oko utáhlo kolem háčku.

Základní řetízek - řetízkové oko (ŘO)



Na háčku máme základní oko. Háčkem nahodíme pracovní přízi a protáhneme skrz základní oko. Pokračujeme v nahazování a protahování příze, až do požadované délky řetízku či počtu řetízkových ok. Oka neutahujeme, necháme je ve velikosti, kterou nám určí háček, ale dbáme, aby byla všechna stejně velká. Do příliš utažených ok se špatně vháčkovávají další sloupky a okraj je pak stažený (práce se pak dole stočí do oblouku).

Krátký sloupek (KS)

Na háčku máme oko. Nahodíme přízi, háčkem vpíchneme do následujícího oka (buď základního řetízku nebo sloupku z předešlé řady)...

.
.. nahodíme přízi a protáhneme. Na háčku máme 2 oka.




 Nahodíme přízi...





... a protáhneme oběma oky na háčku. Uháčkovali jsme krátký sloupek.
Polosloupek (PDS)

Někdy zvaný též polodlouhý sloupek.



Na háčku máme oko. Nahodíme přízi, vpíchneme do dalšího oka, opět nahodíme přízi a protáhneme. Na háčku máme tři oka. Nahodíme ještě jednou a protáhneme přízi skrz všechna tři oka. Uháčkovali jsme polosloupek.


Dlouhý sloupek (DS)


Na háčku máme oko. Nahodíme přízi...




...vpíchneme do oka, nahodíme přízi a  protáhneme...


... na háčku máme tři oka, opět nahodíme přízi, protáhneme prvními dvěma oky od špičky háčku...




... na háčku máme dvě oka, nahodíme přízi ještě jednou...




... a protáhneme jí obě dvě zbývající oka naráz. Uháčkovali jsme dlouhý sloupek.






Pevné oko (PO)


Není to ve své podstatě háčkované oko v pravém slova smyslu, je to jen protažení příze při ukončení práce, vzoru nebo se používání pro tzv. přechod přes uháčkovaný vzor do jiného jeho části, aniž bychom museli odstřihávat a znovu navazovat přízi.




 Na háčku máme oko.










Vpíchneme do oka, na háčku jsou dvě smyčky...




... nahodíme přízi a protáhneme jí naráz obě dvě oka. Uháčkovali jsme tvz. pevné oko.










Tak to jsou základní sloupky,  které budete v začátcích nejvíce potřebovat. Ostatní sloupky a oka z těchto základních sloupků vycházejí, takže jakmile budete bez potíží zvládat tato základní, ostatní už pro vás budou hračkou.


HÁČKU ZDAR!


14 komentářů:

  1. Ahoj Leni,
    moc Ti děkuji za Tvůj blog, jsem v háčkování začátečnice, náhodou jsem Tě našla na netu a jsem naprosto uchvácená tou nádherou, kterou jsi vytvořila. Tvoje popisy jsou bezkonkurenční. Dokonce jsem si založila taky blog, zatím spíš takový malý bloček. Přeji Ti všechno dobré. Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
  2. Ahojda.Moc děkuji za úžasný návod.Pro takový zmatkáře jako já naprosto geniální.tak se tam měj a háčkování zdar.SEŠ ÚŽASNÁ,MOC DÍK.NA....

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den, začínám s háčkování a nevím si rady s jedním postupem u srdíčka. Píšete tam toto "Podebíráme dvě horní nitky řetízkového oka, dole nám zůstane jen jedna. Řetízková oka tak nebudou vytahaná a nebudou se v nich dělat nevzhledné otvory." Tak jestli nemáte nějaký video pustup jak to udělat. Předem děkuji.

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den, když se mi narodila před 4 měsíci holčička (doma mám ještě 3 letého kluka), začala jsem ujíždět na háčkovaných čepičkách. Dnes jsem objevila Vaše stránky a úplně mě nadchly! Naposledy jsem háčkovala na základce - a to jen řetízek! - ale jsem tak nabuzená, že to prostě musím zkusit - a Vaše návody mi připadají opravdu super. Jste moc moc šikovná, děkuji za inspiraci, návody.. Lucka.

    OdpovědětVymazat
  5. Dobrý den, konečně jsem našla co hledám, nemohu se považovat za zkušenou, ale přidám se raději k začátečnicím. Konečně někdo, kdo nejen jak začít a ty základní postupy co a jak se dělá, zkratky atd. má hned pohromadě a člověk to nemusí pořád někde hledat. Co je důležité, tak hlavně musím mockrát poděkovat i za spoustu návodů a stále jak koukám, se k tomu věnujete, což je úplně nádherné. Člověk najednou ví, že se tu něco děje, stále nové inspirace, návody a ty návody jsou tak krásně popsané a hlavně i když napíšete z jaké vlny a zkušenosti. Mockrát Vám děkuji za tuto stránku...už je daná v hlavním panelu. Přeju Vám, ať Vám to vydrží, občas pro nezkušené nám tu něco dáte ať se mohu s radostí vracet k Vám na stránky a občas si uháčkovat něco pro zpříjemnění domácnosti nebo tak pro radost.

    OdpovědětVymazat
  6. This marvel of somewhat outdated technology
    is as reliable as any starting ship can be. Super - Cell created the Clash
    of Clans that you can avail through downloading the sport for free from the actual Apple application store.
    Player representatives of this faction are likely to be more interested in free
    trade than a free and honest government, but that can be said for any player character in this online space MMO, regardless of the character's affiliation.

    My blog post clash of clans gemmes gratuites

    OdpovědětVymazat
  7. Woah! I'm really digging the template/theme of
    this site. It's simple, yet effective. A lot of times it's
    challenging to get that "perfect balance" between user friendliness and visual appeal.
    I must say that you've done a superb job with this.
    Also, the blog loads super quick for me on Firefox.
    Excellent Blog!

    Review my homepage - Http://Www.Wildmotorsports.com

    OdpovědětVymazat
  8. Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point.

    You clearly know what youre talking about, why throw away your intelligence on just posting
    videos to your weblog when you could be giving us something enlightening to read?


    Also visit my web site scented soy candles (http://hdwallpaperpro.Com/profile/evw18)

    OdpovědětVymazat
  9. Thank you a bunch for sharing this with all folks you reall
    realize what you aree talking approximately! Bookmarked. Kindly additionally
    talk ofer with my website =). We may have a link trsde coontract between us

    Look into my page - how to put on basketball gear

    OdpovědětVymazat
  10. hello!,I like your writing so a lot! share we keep in touch more approximately your post on AOL?

    I need an expert in this house to resolve my
    problem. Maybe that's you! Taking a look ahead to see you.


    Feel free to surf to my web site :: Sex In Baton Rouge

    OdpovědětVymazat
  11. Leni,moc děkuji (myslím že nejsem jediná) za tenhle blog nevěděla jsem polosloupek spíš zapoměla a ty si mi to krásně vysvětli když nebudu vědět vím kam se podíat :)

    OdpovědětVymazat
  12. Ahoj Lenko :-), přidám se k ostatním a super návody.Hledala jsem dětské bačkůrky a našla Tvůj blog, spousta zajímavých věcí. A teď k těm návodům, mám 3 dospělé kluky, babička jsem 4 měsíce a kulíšek se taky narodil předčasně, ale vše dohnal :-). V dnešní době se asi pleteniny moc nenosí, ale rifličky+mikina taky není ono. A protože jsem háčkovala někdy od základky, pletla, na sebe, na děti....jsem zjistila v 50, že jsem to snad zapomněla. A docela mě to dostalo, se k tomu zase zpátky vrátit- konkrétně polosloupek, jsem nevěděla. Tak šup na výrobky, než mi vnouček vyroste. Pěkný den. Zuzka

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za všechny vaše milé komentáře :o) jsem ráda, že jste se u mě zastavili... A pro anonymní komentující - podepisujte se prosím, případně na sebe vložte i odkaz (pokud se známe z FB nebo MMB), jinak nemám tuchu, kdo mi to vlastně tak pěkně píše :o)!