29. dubna 2012

Háčkované jahůdkové prostírání



Tohle prostíráníčko vzniklo vlastně náhodou, když byla moje malá princeznička moc nemocná, sotva koukala a já jí chtěla udělat radost... vlastně mě o nějaké takové už dávno prosila, protože jahůdky nade všechno miluje... jenže jsem nějak pořád nevěděla, jak by asi mělo vypadat, tak se mi do toho moc nechtělo... ale jak to bývá, člověk potřebuje vždycky nějaký hodně silný impulz, aby se do toho odkládaného pustil.

Háčkovala jsem přízí Kája (Kačenka) háčkem č. 4 na vlnu. Hotová prostírka má rozměry 17x17 cm.

Pokud chcete menší, můžete použít slabší příze, např. Nela, Katka, Catania, Limone či Camilla, a háček odpovídající síly, cca 2-3.


Vlastní prostírka je celá háčkovaná krátkými sloupky. Jahůdka je vyháčkovaná, barvy se mění podle potřeby. Jak na to, najdete tady.

Lístky a šťopička jsou uháčkované zvlášť a na jahůdku našité až nakonec.

Začínáme světle hnědou přízí na 31 + 1 řetízkové oko. První dvě řady uháčkujeme po 31 krátkých sloupcích světle hnědou.

Ve třetí řadě už připojíme červenou přízi na jahůdku a dále háčkujeme podle tohoto schématu:


Nahoře máme schválně čtyři řady hnědou přízí, přijdou tam našít lístečky a šťopka, tak tam potřebujeme víc místa.


Po doháčkování vlastní prostírky ji celou dokola obháčkujeme jednou řadou krátkých sloupků v kontrastní barvě, zpevníme tak celou prostírku. Potom ji žehličkou mírně napaříme přes látkový kapesník, vytvarujeme do čtverce a necháme vychladnout.

A jdeme na lístečky a šťopičku. Celkem uháčkujeme pět lístečků, můžeme každý jiným odstínem zelené, aby lístečky vypadaly přirozeněji. Já jsem použila odstíny dva a lístečky při našívání prostřídala.


Pro lísteček nahodíme 10 řetízkových ok a háčkujeme: do 2. řet.oka od háčku jedno pevné oko a do dalších ok 1 krátký sloupek - 1 polosloupek - 4 dlouhé sloupky - 1 polosloupek - 1 krátký sloupek. Do posledního, vrcholového řetízkového oka, vháčkujeme: 1 pevné oko - 1 řetízkové oko na otočení -1 pevné oko.
Pokračujeme z druhé strany řetízku stejně jako předtím:  1 krátký sloupek - 1 polosloupek - 4 dlouhé sloupky - 1 polosloupek - 1 krátký sloupek. Do posledního oka vháčkujeme 1 pevné oko a práci ukončíme. Odstřihneme delší konec příze, kterým potom lísteček přišijeme k jahůdce.


Pro lepší názornost jsem lísteček ještě nakreslila.

Význam symbolů:
tečka - pevné oko
kolečko/oválek - řetízkové oko
čárka - krátký sloupek
T (téčko) - polosloupek
přeškrtnutá čárka - dlouhý sloupek


A jdem na šťopičku: uháčkujeme 6 + 2 řetízková oka, do třetího oka od háčku a pěti dalších vháčkujeme po jednom polosloupku, práci ukončíme. Odstřihneme delší konec příze, kterým potom šťopičku přišijeme k jahůdce. Přišíváme ji jako první, těsně nad poslední červenou řadu a nad středová oka. Mírně jí při přišívání natočíme do strany. Přišijemeji za spodní okraj a potom ještě přes hnědé řady prostírky. Přes žlutý lem už nepřišíváme, aby šťopička správně "trčela".


A teď už jen stačí jeden po druhém našít lístečky. Nejprve přišijte postranní lístečky a postupujte směrem ke středu, aby ten prostřední byl nahoře. Lístečky přišíváme pouze za střed, aby byly strany lístečku plasticky zvednuté mírně nahoru.


Potom ještě vyšijeme světležlutou přízí jadérka a celou prostírku zrubu znovu mírně přežehlíme. No a máme hotovo!

Ať vám dělá stejnou radost jako nám!

HÁČKU ZDAR!!!

9 komentářů:

  1. Moc pěkné popsané a detailně nafocené Andrea

    OdpovědětVymazat
  2. Krásné a krásně popsané... takže to je výzva :-)
    Věrka

    OdpovědětVymazat
  3. Lenka, ďakujem za návod, ako nadpojiť inú farbu...určite vyskúšam...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, kdyby Ti to i tak nešlo, klidně mi napiš na email v mém profilu... když budu vědět, ráda poradím... Pa! L.

      Vymazat
  4. Hi there, just became alert to your blog through Google, and found that it is truly informative.
    I am gonna watch out for brussels. I will appreciate if you continue this in future.

    Lots of people will be benefited from your writing.

    Cheers!

    My blog: Prosolution Pills

    OdpovědětVymazat
  5. It's awesome to pay a quick visit this site and reading the views of all colleagues on the topic of this article, while
    I am also keen of getting experience.

    Also visit my web site ... soy candles

    OdpovědětVymazat
  6. Zdravím Leni,již delší dobu jsem fanoušek Tvého blogu,ale az Ted píši reakci:) blog je naprosto super a diky tobě jsem se docela hezky vyhackovala :) toto prostirani budu dělat mamce k narozeninám na její prani,tak jsem zvědavá jak to dopadne. S pozdravem Misa

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za všechny vaše milé komentáře :o) jsem ráda, že jste se u mě zastavili... A pro anonymní komentující - podepisujte se prosím, případně na sebe vložte i odkaz (pokud se známe z FB nebo MMB), jinak nemám tuchu, kdo mi to vlastně tak pěkně píše :o)!