22. dubna 2012

Pro předčasňátka díl 1. - háčkované čepičky


Na začátku tohoto roku jsem se zapojila do projektu občanského sdružení Nedoklubko Zlatý kulíšek. Ač má Zlatý kulíšek ve svém podtextu "soutěž", já to tak neberu. Pro mě je to prostě příležitost vytvořit to, co umím, pro ty, co to potřebují...

A jelikož se mi začaly množit dotazy a žádosti ohledně různých háčkovaných oblečků, budu postupně vkládat co nejjednoduší návody krok-za-krokem, jak takové oblečky vyrobit.

Dneska to budou čepičky. Hned zkraje nutno podotknout, že se jedná o hodně hodně malé čepičky. Předčasňátka, nebo také kulíšci, se rodí již od nějakého 20.-22. týdne, mnohdy jejich váha sotva přesahuje jeden kilogram a měří sotva 30 cm. Hodně malá večka chleba...

Hlavičky předčasňátek mívají obvod cca 22-28 cm a výšku 10-12 cm. Tedy zhruba o 1/3 méně než miminko narozené "v termínu". Proto i naše čepičky nebudou větší.


Pokud jde o použité materiály, zapomeňte na bavlnu a její směsi. Nehřejí a jsou pro předčasňátka příliš hrubé. Jejich kůže postrádá běžnou odolnost zdravého a v termínu narozeného dítěte, ještě se dotváří její ochranná vrstva a paradoxně jsou pro ní přírodní materiály to nejhorší. Rovněž bambusové vlákno a čistá vlna nemají pro ně smysl. Bambus nehřeje (spíš naopak) a čistá vlna je může dráždit.

Proto volíme materiály snadno udržovatelné, lehké, které tzv. "nekoušou" a nepouští chlupy. "Kousavost" si můžete sami jednoduše vyzkoušet: klubíčko vlny přiložíte zespodu na svou čelist a krk (je to asi jedno z nejcitlivějších míst) anebo do loketní jamky a jemně stisknete. Chvilku vydržte a jestli vás vlna nekouše, bude to to pravé i pro kulíšky.

Pokud jde o sílu vlny, jsou vhodné spíše slabší, na jehlice/háček č. 2-3.5. Mě se nejvíce osvědčil Elian Nicky (je měkkoučký), dále Beruška a Batole. Záměrně volím příze tuzemských výrobců, bývají nejvíce k sehnání v běžných galanteriích.

Ze zahraničních můžu vřele doporučit např. Doru od Madame Tricot Paris.

Hodně se mě maminky ptají na Ladu od Vlnapu: na čepičky pro kulíšky není bohužel příliš vhodná; je silná a zbytečně moc teplá. Je vhodná na dečky do kočárků, případně do inkubátoru, max. na ponožky či bačkorky. Na čepičky bych s ní počkala, až bude kulíšek větší a bude schopen svou teplotu trošku regulovat sám.

Pokud jde o použité vzory, vyhněte se přílišnému experimentování a krajkovým či jinak děrovaným vzorům. Jsou pouze na efekt a pro kulíšky nemají cenu, protože je nezahřejí. Stačí jednoduché variace na známé dlouhé sloupky. Také berte v úvahu, že vzory musí být PRUŽNÉ a to včetně lemů čepiček. Proto nepoužívejte pro lemy krátké sloupky, které pruží minimálně. Raději čepičku nelemujte vůbec anebo uháčkujte lem ze tří řad reliéfních dlouhých sloupků. Popis na něj najdete dále v návodu.

Pokud jde o vlastní zdobení, tak s tím si vůbec nedělejte hlavu. Pro kulíšky v nemocnicích, zavřených za bezpečným sklem vyhřívaného inkubátoru neznamenají nic.

Zdobené čepičky jsou ale velmi vhodné jako dárečky pro jejich maminky, až půjdou kulíšci domů. Můžete tak vyrobit víc čepiček, nezdobené pro nemocnice a zdobené pro maminky a kulíšky na nošení v běžném životě, až budou mít nejhorší za sebou...

Dnes jsem si pro vás připravila tři postupy krok-za-krokem na tři různé háčkované vzorečky. Vycházejí se stejného základu, tj. základní placky o 4 řadách háčkovaných dlouhými sloupky.

CO TEDY BUDEME NA ČEPIČKU PRO KULÍŠKA POTŘEBOVAT:

  • vlnu Elian Nicky (z jednoho 50g klubíčka jsem uháčkovala tři čepičky a ještě mi maličké klubíčko zbylo)
  • háček č. 2.5 na vlnu
POUŽITÉ SLOUPKY A JEJICH ZKRATKY:

PO - pevné oko
ŘO - řetízkové oko
DS - dlouhý sloupek

Začneme tou nejjednodušší variantou, čepičkou háčkovanou celou z dlouhých sloupků z lícu, zakončenou lemem z reliéfních dlouhých sloupků.


Začneme na 7 ŘO, která spojíme jedním PO do kroužku.
1.ř.: 3 ŘO, 17 DS do kroužku; řadu ukončíme jedním PO do horního ŘO - máme 18 sloupků
2.ř.: 3 ŘO + 1 DS do téhož oka, do každého dalšího DS vháčkujeme dva DS; řadu ukončíme jedním PO do horního ŘO - máme 36 sloupků
3.ř.: 3 ŘO, do dalších dvou ok po 1 DS, do dalšího 2 DS, do dalších 3 ok po jednom DS atd. (do každého třetího DS vháčkujeme vždy dva DS - celkem 13x); řadu ukončíme jedním PO do horního ŘO - máme 36+13=49 sloupků
4.ř.: 3 ŘO, v této řadě vháčkujeme 2 DS do každého čtvrtétho oka (vychází to vždy mezi ty dva DS vháčkované do jednoho oka z předešlé řady - viz foto), opakujeme 13x; řadu ukončíme jedním PO do horního ŘO - máme 49+13=62 sloupků.

Od 5.řady již nepřidáváme. Placička má průměr 8 cm, což nám vystačí pro celkový obvod čepičky cca 25 cm. Dále háčkujeme v kruhových řadách rovně bez přidávání, každou řadu začínáme třemi ŘO a končíme jedním PO do horního ŘO.

Takto uháčkujeme 11 řad. Nyní uháčkujeme pružný lem z reliéfních dlouhých sloupků. Budeme střídat jeden přední reliéfní a jeden zadní reliéfní dlouhý sloupek.


Namísto tří ŘO uháčkujeme na začátku lemu první sloupek takto: háčkem podebereme 3 ŘO z předešlé řady zpředu, nahodíme přízi a protáhneme okolo sloupku. Na háčku máme dvě oka. Znovu nahodíme přízi a protáhneme oběma oky na háčku. Uháčkujeme jedno ŘO. Máme počáteční PŘEDNÍ reliéfní sloupek.


Dále pokračujeme střídáním jednoho zadního a jednoho předního reliéfního sloupku.


Na obrázcích máte názorně nakresleno, jak na přední a jak na zadní reliéfní dlouhý sloupek. Při reliéfních sloupcích nevpichujete do oka na vrcholu řady, ale podebíráte CELÝ SLOUPEK buď zezadu (zadní reliéfní sloupek - viz horní žlutý obrázek) nebo zepředu (přední reliéfní sloupek - viz spodní modrý obrázek). Nahození příze a její protahování je stejné jako u běžně háčkovaného dlouhého sloupku.


Uháčkujeme tři řady lemu reliéfními sloupky. Čepičku máme hotovou. Měří na výšku 11cm a její obvod je 25 cm. Zapravíme konce přízí a zapošijeme.


Z tohoto základu vychází i další čepička se vzorečkem plastických řádků. Začneme stejně jako předchozí čepičky:
7 ŘO, která spojíme jedním PO do kroužku.
1.ř.: 3 ŘO, 17 DS do kroužku; řadu ukončíme jedním PO do horního ŘO - máme 18 sloupků. Uháčkujeme 3 ŘO a PRÁCI OTOČÍME! DRUHOU A KAŽDOU DALŠÍ SUDOU ŘADU BUDEME HÁČKOVAT ZRUBU!!!
2.ř.: 1 DS hned do oka u tří ŘO a do každého dalšího DS vháčkujeme dva DS; řadu ukončíme jedním PO do horního ŘO - máme 36 sloupků. Uháčkujeme 3 ŘO a PRÁCI OTOČÍME.
3.ř.: Do dalších dvou ok po 1 DS, do dalšího 2 DS, do dalších 3 ok po jednom DS atd. (do každého třetího DS vháčkujeme vždy dva DS - celkem 13x); řadu ukončíme jedním PO do horního ŘO - máme 36+13=49 sloupků. Uháčkujeme 3 ŘO a PRÁCI OTOČÍME.
4.ř.: V této řadě vháčkujeme 2 DS do každého čtvrtétho oka (vychází to vždy mezi ty dva DS vháčkované do jednoho oka z předešlé řady - viz foto), opakujeme 13x; řadu ukončíme jedním PO do horního ŘO - máme 49+13=62 sloupků. Uháčkujeme 3 ŘO a PRÁCI OTOČÍME.

Tímto způsobem budeme pokračovat, dokud neuháčkujeme celkem 11 řad. Poslední řadou bude řada LÍCOVÁ. A opět uháčkujeme pružný lem, tj. tři řady reliéfních dlouhých sloupků, střídáme jeden přední a jeden zadní.


Máme krásnou jednoduchou a přitom velmi efektní čepičku.

A teď zkusíme něco trošku víc pro holčičky. Následující vzoreček je zdobnější, ale není příliš děrovaný, tudíž se nemusíte bát, že by nezahřál.

Opět začneme základní plackou ve čtyřech řadách.


Od páté řady začneme háčkovat jednoduchý vějířový vzoreček:

3 ŘO, do téhož oka 1 DS - 2 ŘO - 2 DS.

Vynecháme 2 oka a okolo třetího DS z předešlé řady uháčkujeme jeden přední reliéfní dlouhý sloupek.

Opět dvě oka vynecháme a vháčkujeme další vějířek: 2 DS - 2 ŘO - 2 DS. Když se podíváte zrubu, tak v této řadě uvidíte za sebou 5 ok z předešlé řady: 2 vynechaná za první vějířkem - 1 oko z předního reliéfního sloupku - 2 vynechaná před druhým vějířkem.

Řadu končíme jedním reliéfním předním sloupkem a pevným okem do horního ŘO z těch prvních tří.

Stejným způsobem pokračujeme až do konce řady. Máme za sebou v řadě 10 vějířků a mezi nimi vždy jeden (celkem tedy 10) přední reliéfní dlouhý sloupek.

Vějířkovým vzorečkem uháčkujeme celkem 10 řad. U tohoto vzorečku není třeba háčkovat žádný lem, čepička hezky pruží i bez něho.


Zapravíme konce přízí a zapošijeme.

Za Kč 44,-, které mě stálo jedno klubíčko Elian Nicky, barva č. 280 (světlounce zelenomodrá) jsme vyrobili tři krásné čepičky pro předčasňátka a usnadnili jim tak aspoň maličko jejich nelehký start do života.


Při háčkování si můžete různě vyhrát s barvami a uvedené vzorečky různě střídat a kombinovat.



Na botičky, rukavičky a dečičky se vrhnem někdy příště.

Pokud byste potřebovali s něčím ohledně háčkování těchto mini pidi čepiček poradit, můžete se na mě kdykoliv obrátit prostřednictvím mailu, který mám uvedený ve svém profilu. Pokud budu vědět a moct, ráda všem poradím.

Hotové čepičky můžete zasílat koordinátorkám projektu, jejich seznam najdete na stránkách projektu Zlatý kulíšek.


HÁČKU ZDAR A KRÁSNOU NEDĚLI!

********************************************************

MOC DĚKUJU VŠEM ZA KRÁSNÉ A MILÉ KOMENTÁŘE!!! NĚJAK PŘESTÁVÁM STÍHAT ODPOVÍDAT NA KAŽDÝ ZVLÁŠŤ, TAK MĚ PROSÍM OMLUVTE...

DĚKUJI MOC ZA VAŠÍ PŘÍZEŇ!!!



33 komentářů:

  1. dobrý den ,jsem nadšená jak krásné stránky máte.určitě se sem budu ráda vracet.Yveta

    OdpovědětVymazat
  2. To je nádhera. Kéž miminka vaše věcičky hřejí ještě dlouho.

    OdpovědětVymazat
  3. Leničko, už jsem u tebe viděla, že jsi zapojená v tak úžasné akci a moc ti děkuji, že si nám celý projekt představila. Ráda prostuduji jejich stránky.
    Tvůj návod je jako vždy, perfektní!
    Moc zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Krásny blog a super návody...určite budem na blog nakukovať...
    Mám dcérku, ktorá sa narodila predčasne a viem, čo to znamená aj pre mamičky predčasniatok... tiež som jej do nemocnice uplietla čiapočku, lebo všetky jej boli velké a ako ma potešili sestričky, keď jej uplietli ponožtičky :-) Pre niekoho je to banalita, ale pre mňa to znamenalo velmi vela. Tie ponožtičky boli pre mňa symbolom istoty, že je dcérka v dobrých rukách...
    Napriek svojej diagnoze DMO, tento rok skončila vysokú školu ...
    Lenka, zaslúžiš si medailu !

    OdpovědětVymazat
  5. Milá Leni, máš krásný blog, pečlivé návody a dobré srdce! Kouknu se na celý projekt a třeba se budu moct také zapojit, musí to být pro ty všechny maminky takto malých miminek hodně náročné, i pro ty prťátka... schválně jsem teď zkusila změřit hlavičku malé panence, co má dcerka a ta má obvod 25,5... to si ani nedovedu představit, že tak je maličký živý uzlík!

    OdpovědětVymazat
  6. Leničko, moc Vám děkuji, že si dáváte práci a dělíte se s námi o své návody. Jste naše úžasná, "česká Lucy" a já jsem Vám za to moc vděčná. Alena H. (Corylus)

    OdpovědětVymazat
  7. Lenko,
    ty jsi prostě neskutečná , tolik návodů a krásný věciček , sotva stačím přečíst jeden příspěvek a vzít háček do ruky už je tu další a další , všechno nestíhám , neumím, nestačím ,...;-)
    Má dcerka už je fit a co u Vás jaký je zdravotní stav všech ? ;-)

    OdpovědětVymazat
  8. Leni, pletu z Batolete... první dvě čepičky jsem musela použít háček 3,5 asi více utahuji a s 2,5 mi to přišlo dost tvrdé pro miminka... bohužel 3 háček musím dokoupit... A včera jsem začala tu krajkovou třetí a to zase asi budu muset vzít tu 2,5 protože to mám nějaké moc děravé... A zdá se mi těch 11 cm při obvodu 25 cm dost dlouhé, nepoleze jim to do očí? ... přeměřuji jen podle panenky se stejným obvodem ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, je to možné, že víc utahuješ a proto je háček 2.5 pro Tebe malý, jestli se Ti zdá tak 3.5 dobrá, tak jí používej... pokud jde o tu vějířkovou čepičku, tam je lepší menší háček, aby nebyly moc velké dírky... pokud jde o délku čepičky, nedonošeňátka mívají nahoru vypouklé hlavičky, které se postupně srovnají (není to z mé hlavy, četla jsem to), a kdyby jim to přece jen bylo dlouhé, tak jim to sestřičky ohrnou, o to neměj strach... Papa! L.

      Vymazat
    2. Leni, děkuji za radu, zkusím ten menší, první "dírkovanou" dostane malá na panenku ;-) Měj se hezky, Jana

      Vymazat
  9. Leni, tak za tento příspěvek moc děkuji. Návody mám již vytištěné, zásoby Berušky habaděj a chuť pomoci obrovskou - dovolím si citovat tvá slova "příležitost vytvořit to, co umím, pro ty, co to potřebují..."
    A pokud se podělíš i o další návody, jak píšeš, budu ráda. Krásnou neděli ... Věra

    OdpovědětVymazat
  10. Mohu háčkovat ze 100% akrylky nebo ze snehurky? Děkuju za odpověd omlouvám se za anonym ale nejde mi se přihlásit na svůj účet

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, nevadí, že nemůžeš přihlásit přes svůj účet a píšeš jako anonym, stačí se jen podepsat, abych věděla, o koho jde ;o) pokud jde o ty vlny, doporučuji 100% akryl, sněhurku ne, pokud myslíš takovou tu slaboučkou bavlněnou. Ta není vhodná. Krásný den, L.

      Vymazat
  11. Pečlivé,má to styl,krásně břehledné jste Lenko úžasná

    OdpovědětVymazat
  12. Náhodně jsem narazila na váš blog.Nádhera.Snažím se také háčkovat,máte návody krásně vysvětlené.Jste moc šikovná.Maruška

    OdpovědětVymazat
  13. Veľmi krásne veci dokážete robiť. Ste naozaj šikovná.
    Vďaka Vašim návodom som sa naučila robiť srdiečka.
    Veľmi sa teším a ďakujem.
    Liv

    OdpovědětVymazat
  14. Dobrý večer, Lenko,
    děkuju moc za všechny Vaše návody. Jsem úplný začátečník, ale s Vaší pomocí to jde dobře. :)
    Jen teď tápu u obloučkové čepičky... nevím, jak začít druhou řadu obloučů. :( Jestli se začíná opět 3 ŘO a pak DS do toho otvoru, který vznikl v předchozí řadě, ale to mi pak dělá nehezký vějířek... nebo rovnou po posledním reliéfním sloupku 2 DS do otvoru, jenže to pak zas nevím, jak ukončit řadu... Ach jo, nevím, jestli jsem to popsala srozumitelně. :) Děkuju Vám za radu. Dáda

    OdpovědětVymazat
  15. Hello,
    I am an australian and am not too sure of your abbreviations for your skull caps - the 3 little blue ones.
    MA - chain eye ( I think this means chain 3 or whatever)
    AFTER - fixed eye do not know what this means
    DS - long column (not sure if this is DC or not)

    I have tried to work it out but I am not having much luck. Any help would be appreciated. I have translated this site to ENGLISH but it still doesn't all read properly. Thank you Christine

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hello, Christine!
      I think that the web translators sometimes do not do really good job and the result is more or less fun. Please, write me what pattern you are interested in (there are three different patterns) and I will translate it into English for you and send it to you by an email (my email address is havlicek.lenka@seznam.cz). Bye, L.

      Vymazat
  16. Děkuji za návod na háčkování pro nedonošeňátka. Tápala jsem v té mini velikosti. Jednu velkou krabici jsem už odeslala Dobrotetám a pracuji dál.
    Máte moc hezké stránky a přehledné popisy. Ještě jednou díky.
    A.L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já také moc děkuji, jsem ráda, že jsem se "trefila" do noty a že moje návody pomáhají tam, kde mají. Krásný den, L.

      Vymazat
  17. Ďakujeme moc za všetky návody na vecičky pre predčasniatka, moc nám pomáhaju pri našej tvorbe pre Slovenské nemocnice. S pozdravom Andrea :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Andreo, tak to jsem moc ráda!!! Pozdravujte ode mě všechna slovenská předčasňátka :o) hezký den,L.

      Vymazat
  18. Dobrý den.Nevím, jak se k Vám dostat s dotazem. Moc se mi Vaše čepičky líbí a již jsem podle Vašeho návodu udělala spoustu čepiček pro kulíšky. Do FM Motol, U Apolináře, něco i do Havlíčkova Brodu.
    Můj dotaz spočívá v tom, že bych ještě chtěla zkusit háčkovat šatečky nebo svetříky, ale nemám na kom to vyzkoušet, takže bych potřebovala návod. Nemáte prosím něco? teta Ali (alice.sussemilchova@siemens.com)

    OdpovědětVymazat
  19. Dobrý den a šťastný Nový rok 2014.
    Prosím o radu, začala jsem háčkovat čepičky podle vašich návodů, první byla ta s vroubkovým okrajem, pak jsem se naučila reliéfní sloupky a teď chci zkusit vějířkový vzorek. Jenže ouha, někde je chyba, vzniká mi kulatá dečka a ne čepička :(. Snad by mohla být chyba někde při přechodu z jedné řady do druhé, ale nedaří se mi na to přijít, dosud bylo moje háčkování jen z jednoduchých sloupků a tohle je pro mě "vyšší dívčí".
    Děkuji za radu, Žaneta

    OdpovědětVymazat
  20. Milá Leni,
    náhodou jsem zabrousila na tvoje stránky, jsou překrásné a navíc máš velké srdce a tvůj koníček pomáhá druhým, kteří to potřebují. Možná se časem, až se zdokonalím, také zapojím, ten nápad se mi moc líbí. Irena (MMB 39038)

    OdpovědětVymazat
  21. Dobrý den Leni,
    nakoupila jsem si vlnu, u nás za bezkonkurenční cenu 35 Kč za klubko, protože tu mají svoji podnikovou prodejnu, sice malou, ale perfektně zásobenou, z těch barviček přechází zrak. Ale proč píšu. Nefunguje mi odkaz na "Zlatý kulíšek". neměla byste případně nějaký jiný kontakt nebo funkční na Zlatého kulíška, kam je možné hotové čepičky posílat? Děkuji a přeji krásný zbytek dne a víkend. Irena

    OdpovědětVymazat
  22. Dobrý den náhodou jsem narazila na vaše stránky moc dobře máte popsaný návod ale můžu poprosit na návod na svetřiky tak na půl roční holčičku děkuji.Vlasta

    OdpovědětVymazat
  23. dobrý den,mohl by mi prosím někdo poradit jak uháčkovat čepičku s vějířkovým vzorečkem na obvod hlavy 52cm jak a kde jí rozširovat předem děkuji za odpověd Šárka S.

    OdpovědětVymazat
  24. لا تجعل تسرب المياه يلحق الكثير من الضرر في منزلك ؛ لذا احرص علي الكشف علي شبكة المياه بمنزلك من فترة للاخري من خلال التعاقد الدوري مع شركة كشف تسربات المياه بالدمام ؛ حتي تتجنب حدوث التسرب و اضراره

    OdpovědětVymazat
  25. Dobrý den, chtěla bych poradit z 3 řadou. Nechápu.
    3.ř.: Do dalších dvou ok po 1 DS, do dalšího 2 DS, do dalších 3 ok po jednom DS atd. (do každého třetího DS vháčkujeme vždy dva DS - celkem 13x); řadu ukončíme jedním PO do horního ŘO - máme 36+13=49 sloupků. Uháčkujeme 3 ŘO a PRÁCI OTOČÍME.
    Jak se může každý 3 DS rozháčkovat, když 3 oko má být ještě DS a pak až 4 oko rozháčkovat.

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za všechny vaše milé komentáře :o) jsem ráda, že jste se u mě zastavili... A pro anonymní komentující - podepisujte se prosím, případně na sebe vložte i odkaz (pokud se známe z FB nebo MMB), jinak nemám tuchu, kdo mi to vlastně tak pěkně píše :o)!