13. července 2012

Háčkovaná historie

Čas od času brouzdám jen tak po internetu a po webech věnujících se ručním pracím a hledám něco o jejich historii.

Kdysi jsem odjezdila několik sezón se skupinou historických řemesel, kde jsem se naučila například stloukat máslo z pravé smetany, sebrané z čerstvě nadojeného mléka od kravičky, co se pásla celé dny jen na zelené travičce. Řeknu vám, stačilo párkrát tluknout a bylo máslíčko, o jakém se vám nikdy ani nesnilo.

 Natáčení O poklad Anežky české na hradě Týnec nad Vltavou

Naučila jsem se zpracovávat a ručně spřádat len a ovčí vlnu, a tkát z ni látky a koberce. Naučila jsem se částečně psát švabachem, což je tedy docela věda, trvalo mi dobře půl roku, než jsem to dostala aspoň trošku "do ruky".

Historické tržiště a bitva "Niněrou a sekerou" na hradě Točník

Tak mi to nedalo a začala jsem sbírat různé střípky o historii háčkování.

Věděli jste, že o původu háčkování neexistují vlastně vůbec žádné prokazatelné a spolehlivé údaje? Jeho stáří, stejně tak jako stáří jiných ruční prací, nejde vůbec určit. Ví se, že háčkovat ženy dovedly už v době bronzové! Svědčí o tom nálezy fragmentů jednoduchých háčkovaných sítěk právě z této doby. To je podle mě úžasné...

O tom, že háčkování byla technika velmi oblíbená a rozšířená po celém světě, svědčí spousta archeologických nálezů od Jižní Ameriky, přes Afriku, Turecko až po Čínu.


První prokazatelně háčkované ozdoby se objevují někdy koncem 16. století, kdy ženy v době renesance háčkovaly první ozdobné lemy podobné dnešním krajkovým vzorům.

Prvním psaným dokladem o háčkování je tzv. "ovčácké pletení" z knihy "Paměti horalky" od Elizabeth Grantové z roku 1812. První háčkovací vzory byly otištěny v holandském časopise Penelopé v roce 1824. Další návody se objevují v 19.stol. v publikaci "Zimní dárky". U popisů vzorů 18. a 19. století ale většina pokynů chybí. V této době se totiž háčkování běžně vyučovalo v dívčích školách a ženy věděly, co vydavatel svým zápisem míní, protože byly s instrukcemi o háčkování dobře obeznámeny. 


Z počátku je háčkování spolu s vyšíváním považováno za aktivity vhodné zejména pro zámožnější dámy. Nejznámější a nejkrásnější z této doby jsou pověstné holandské kabelky a peněženky háčkované z hedvábí.


Díky otiskování vzorů a popisů v časopisech se ale háčkování začíná masově rozšiřovat mezi všechny vrstvy obyvatelstva a začínají se objevovat složitější a zdobnější vzory. Háčkování se začíná kombinovat se složitějšími vyšívanými vzory, později s korálky a paličkovanými krajkami.


Ve 20. letech 20. století byly velmi oblíbené korálkové kabelky. V letech 1937-40 se konaly soutěže v návrzích, řemeslné zručnosti a rychlosti háčkování. Během druhé světové války byl nedostatek materiálu a háčkování stagnovalo.





Šermování s háčkem znovu objevila 50. léta, kdy se opět objevují ony korálkové kabelky. V 60. letech je háčkování povýšeno na uměleckou formu, háčkují se celé oděvy, jemnými přízemi a malými háčky. Háčkování je ovlivněno jemnou ženskostí a elegancí.



V 70. letech se velkým propagátorem háčkovaných výrobků stali členové hnutí Hippies. Tehdy bylo velmi cool a in nosit háčkované kusy oděvu.




V osmdesátých letech je háčkování utlačeno nastupujícím pletením.

Ovšem jako symbol retro stylu se na přelomu tisíciletí opět vrací na výsluní, silnější než kdy jindy.

V 90. letech se svého obrození dočkává i korálkové háčkování, jehož popularita trvá v podstatě dodnes.


Zájem o háčkování se v průběhu času dá přirovnat k horské dráze: doby slávy vystřídaly časy totálního nezájmu. V současnosti je opět na vrcholu své slávy a popularity, je opět velmi oblíbenou a vyhledávanou ruční prací.  

Háčkuje se v podstatě všechno, co jen trošku uháčkovat jde. Tady přidávám pár háčkovaných perliček:



Sbírám stařičké návody a popisy k háčkování, internet je na ně velmi bohatý. Ráda bych vás s některými z nich seznámila, myslím, že se budete hodně divit, jak jsou staré. Ale o tom až někdy příště.

HÁČKU ZDAR!

Vaše


14 komentářů:

  1. Leni to je super příspěvek!Krásný den:-)

    OdpovědětVymazat
  2. hackovany zachodovi papier .))))) to ma moooc pobavilo

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Leni...pěkný příspěvek, a jak píše Zuzka, ten háčkovaný toaletní papír nemá chybu ☺ Pa Martina

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj Leni, super příspěvek a krásné fotky jsi vybrala. Krásný víkend ... Věra

    OdpovědětVymazat
  5. to je náádherný příspěvek. Parádní úlovky.

    OdpovědětVymazat
  6. Přidávám se k děkovným příspěvkům za článek a super fotky! :)

    OdpovědětVymazat
  7. Leni to je nádherný příspěvek. A ten toaleťák, ten tedy nemá chybu.
    Hezký víkend
    Jana

    OdpovědětVymazat
  8. Jůůů Lení, určitě máš krásné zážitky. Máslo dělala i má babička a z dětství si pamatuji, že mi nechutnalo.
    Příspěvek je krásný, naučný i k pousmání. Mě se líbí babča v háčkovaném pokoji. Podobné papuče si budu přát :-D :-D

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Leni,
    háčkováné věci a vůbec háčkování milujuuuuu,
    takže dík za krásný příspěvek!!
    Jarka

    OdpovědětVymazat
  10. Leni tak tenhle příspěvek se ti fakt povedl--perfektní :o) Martina

    OdpovědětVymazat
  11. Leni,děkuji za krásný přspěvek,zase jsem se dozvěděla něco,co jsem netušila.Už ted jsem zvědavá,co pro nás nachystáš příště.Eva Konečná

    OdpovědětVymazat
  12. To je krásný článek. Ty perličky na závěr, to jsou opravdu perly:)

    OdpovědětVymazat
  13. Krasne napsane,krasne fotky...ale ta prvni je proste NEJ! Radka

    OdpovědětVymazat
  14. Milá Leni, jsem z článku úplně nadšená! Je bezva dozvídat se nové věci - už se těším na pokračování. Alena (Corylus)

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za všechny vaše milé komentáře :o) jsem ráda, že jste se u mě zastavili... A pro anonymní komentující - podepisujte se prosím, případně na sebe vložte i odkaz (pokud se známe z FB nebo MMB), jinak nemám tuchu, kdo mi to vlastně tak pěkně píše :o)!