26. července 2012

Háčkované balerínky

Podobné balerínky se mě kdysi pokoušela naučit háčkovat moje babička. No, moc se jí to nedařilo. Tehdá jsem byla na ruční práce tupá.

Tenkrát se háčkovaly z chemlonu. Děsně kousal, na bosou nohu se v podstatě nedal vzít, ale vydržel věky.

Měla jsem jasně oranžové s úžasnými bambulemi. Nosila jsem je ještě vloni, v chladných dnech u našich (mají strááášně studené podlahy, i přes koberce) byly nepřekonatelné. Ale čas udělal svoje, tak šly do popelnice.


Chtělo to náhradu, a tak jsem oprášila zbytky chabých znalostí a zkusila balerínky uháčkovat znovu. A myslím, že se mi už celkem povedly.

Jelikož to není vůbec nic složitého, tady je na ně návod.

Co budeme potřebovat:



  • silnější přízi (např. Lada Luxus nebo slabší přízi a háčkovat s ní dvojmo)
  • háček č. 5mm na vlnu


Začneme magickým nebo také stahovacím kroužkem, do kterého vháčkujeme 2 řetízková oka (ŘO) + 7 dlouhých sloupků (DS). 

Každou řadu budeme začínat 2 DS a končit pevným okem (PO) do horní smyčky těchto dvou DS (pokud není uvedeno jinak).


Řadu ukončíme PO, magický kroužek pořádně utáhneme a volný konec příze zavážeme, aby se nám opět nerozvázal.

V 2. řadě vháčkujeme do každého DS z před.řady 2 DS - celkem máme na konci řady 16 DS.


3. řada: 2 ŘO, 1 DS do stejného oka, * 1DS do násl.oka, 2 DS do násl.oka *, pokračujeme až do konce řady, motiv mezi * opakujeme, končíme PO (celkem máme 24 DS).



Po třetí řadě vidíme, jak se nám krásně tvaruje špička balerínky.


4. řada: 2 ŘO, 1DS do stejného oka, 2 DS do dalšího oka, * po 1DS do násl. dvou ok, 2DS do násl.oka *, opakujeme až do konce řady, motiv mezi * opakujeme, končíme PO (celkem máme 32 DS).


Uháčkujeme ještě dvě řady, už bez přidávání, každou po 32 DS. Po šesti řadách  máme hotovou špičku balerínky.


Pokračujeme chodidlem a bočními stranami balerínky, které háčkujeme v jednom kuse.

Uháčkujeme prvních 23 DS (vč.počátečních 2 ŘO), zbývajích 9 ok vynecháme. Ta nám utvoří horní nártový výkroj balerínky.


Uháčkujeme 2ŘO a práci otočíme. 7.řadu háčkujeme zrubu, do každého oka vždy 1DS. Na konci opět 2ŘO a práci opět otočit.


Takto uháčkujeme celkem 12 řad = na délku chodidla cca 25 cm (velikost obuvi 38-40).


Balerínku můžeme průběžně zkoušet, abychom věděli, zda jsme trefili správnou šířku balerínky. Pokud je úzká, přidáme ještě ve špičce pátou řadu s přidáváním, šestou a sedmou řadu špičky (od začátku práce) uháčkujeme bez přidávání a dále pokračujeme stejně. Celá práce se nám tak o jednu řadu posune.


Ve třinácté řadě vytvarujeme patu:


2ŘO + 9DS, další tři DS sháčkovat:



Doháčkovat řadu 10DS.

Balerínku v místě paty otočíme rubem ven...


...a pevnými oky sháčkujeme obě části paty k sobě.


Komu to nejde, může silnou jehlou s velkým ouškem sešít.


Tímto máme základní balerínku hotovou.


Vyzkoušíme, jak sedí na noze. Vzorek je pružný, je třeba to mít na paměti. Nicméně, háčkanina má tendenci se při praní stahovat, takže se nemusíte bát, že se vám při praní vytahají.


A jdeme na obháčkování lemu balerínky: háček vpíchneme pod dvě příze ve švu paty, nahodíme přízi a uháčkujeme 1ŘO. Následující oko vynecháme a do dalších ok vháčkujeme po 1 krátkém sloupku (KS), až dojdeme k předposlednímu oku boční části balerínky.


Nyní vytvarujeme ohyb mezi boční a přední částí lemu balerínky: sháčkujeme KS do tohoto předposledního oka...

... a 2KS přední (nártové) části balerínky.


Přes nárt uháčkujeme 5 KS a v druhém ohybu opět sháčkujeme 2+1KS. Pokračujeme KS po druhé straně boční části, poslední oko vynecháme (stáhneme tak trošku patu, aby se balerínky nevyzouvaly) a řadu ukončíme PO.


Ihned napojíme kontrastní přízi a celou řadu obháčkujeme opět krátkými sloupky. V ohybech mezi bočními částmi a nártem už žádné sloupky neubíráme. Pokud by byla balerínka na patě přiliš volná, můžeme v poslední řadě opět vynechat první a poslední krátký sloupek.


V této řadě si zároveň vypracujeme smyčku ze řet.ok, kterou potom přes nárt zapneme do nějakého pěkného ozdobného knoflíku.

Do čtvrtého oka před ohybem boční části uháčkujeme 1KS a potom rovnou potřebný počet ŘO. Hodně utahujte, ať je páseček dostatečně pevný a pěkně drží. Počet ok závisí na šířce a výšce nártu, je třeba to vyzkoušet na noze, pro kterou balerínky háčkujete. Já jsem uháčkovala 45 ŘO.


Uháčkovaný řetízek ukotvíme krátkým sloupkem do steného oka, ze kterého řetízek vychází (resp. ten KS).


Dále pokračujeme KS až do konce řady.

Na druhé balerínce vypracujeme řetízkovou smyčku zrcadlově.


Druhou balerínku uháčkujeme stejně.


Naproti řetízkové smyčce našijeme nějaký nápaditý knoflík a máme hotovo!



Zítra odjíždím za dcerou k našim na chalupu, tak balerínky hned balím s sebou. Od neděle se má zase ochladit, tak myslím, že je tam dost využiju.


HÁČKU ZDAR A KRÁSNÉ LÉTO!


39 komentářů:

  1. Leničko tyhle balerínky si pamatuji také a máš úplnou pravdu-tenkrát pěkně kousaly:-)Jsi hrozně hodná,že jsi vložila návod,ten je akorát pro mě-nejsem až tak dobrá háčkařka...kdybych je nezvládla,že mi jedny takové úžasné uháčkuješ?:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Leni, opět skvělé! Ty musím vyzkoušet! Včera mi narostlo sebevědomí u těch pidimidi, tak jdu i do velkých! A chemlonové se u nás pletly ponožky, ale nosit se daly jedině na tenkou bavlněnou ponožku, jak se v nich potila noha... A užij si víkend na chalupě ;-) Jana

    OdpovědětVymazat
  3. Lenka balerinky su krasne, presne take som uz v zime obdivovala ale nevedela som prist na to ako ich spravit :) Takze tym padom velmi pekne dakujem za navod :) Pekne dni stravene na chalupe prajem...Nellie

    OdpovědětVymazat
  4. Leni jsou nádherné..děkuji za návod už dlouho marně takový scháním :) Jen to ještě zvládnout :) Pěkný zbytek dne Lenka

    OdpovědětVymazat
  5. Leni, nádhera a ten knoflík nemá chybu ;)

    OdpovědětVymazat
  6. Leni, jako vždy naprosto perfektní návod! V akci jsou nejen tvoje šikovné ruce, ale i nožky :o) A ten knoflíček, úžasné!
    Pa, Helena

    OdpovědětVymazat
  7. Leničko, minulý týden je někdo měl na blogu a než jsem si to stačila přečíst tak to zmizelo. Jsem moc ráda za návod zkusím pro naši Aňu, věčně chodí bosá. Máš je pěkné, vzpomínám na ně z dětství. Pá drahá Lea

    OdpovědětVymazat
  8. Leni, geniálny návod, to sa budú háčkovať jedna báseň. Asi si jedny urobím pre seba, dievčatá majú svoje pletené balerínky, čo im robila babička. Ďakujem, že si sa podelila o návod. Pekný víkend na chalupe. Renata

    OdpovědětVymazat
  9. Lenka, krásne balerínky...ja som podobné háčkovala pre najmladšiu dcéru. Stále chodí bosá a tiež máme chladné podlahy. Ke´d som bola malá, tak som tiež mala také, ale boli uháčkované z chemlonu, čo mi veľmi vadilo a nechcela som ich nosiť... :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Teda Leni ty jsou ty si sháčknu taky -)
    Ještě že tě máme já nikdy vlohy na samostatné návody mít nebudu -)

    OdpovědětVymazat
  11. Leni jsou úžasné a ten návod je opět luxusně vypracovaný.:o)Určitě si je udělám.A na chemlon se zapomenout nedá--moje milovaná maminka mě a mé sestře z něho upletla nám zimní kamaše--kousalo to i přez punčochy.Bože jak já ty kamaše nenáviděla... :o))))

    OdpovědětVymazat
  12. Ahoj Lenka, balerínky sú veľmi krásne, určite budú aj dobre slúžiť. Ten návod je fakt podrobný, ale keďže ja neháčkujem, pre mňa je španielska dedina. Inak ten chemlon sa niekedy vyrábal v našom meste ;-))
    Krásne leto.
    Emily

    OdpovědětVymazat
  13. Leni to je KRÁSA!!!!!Návodík super, balerínky luxus..hneď sa mi chce háčkovať...moc zdravím..Mia

    OdpovědětVymazat
  14. Lení,
    tak myslím, že tomuhle návodu neodolá žádná blogérka !
    Všichni teď budou háčkovat balerínky a pak v nich ležet na lehátku s knihou v ruce ;-)
    Já sice s háčkem ještě nejsem úplná kámoška, ale líbí se mi moc, takže je zkusím také !
    Krásný víkend na chalupě !

    OdpovědětVymazat
  15. Leni krása!!!
    Moje babička je dělávala z chemlonu sice to vydrželo,
    ale jak se tu už něko zmińuje kousalo to jako hrom:)
    Pěkné letní dny přeji!

    OdpovědětVymazat
  16. Leni,opět moooccc děkujeme za super návod :-)))http://www.mimibazar.cz/rodinne_foto.php?id=4145903

    OdpovědětVymazat
  17. Ty jsou nádherné,mám podobné darované a jsou moc pohodlnné :) ♥ ♥ ♥

    OdpovědětVymazat
  18. Leni dala dom si do vyhladavaca hackovane baleriny a nasla som tam tento tvoj perfektny navod. Boze ty si taka sikovna a ten navod je uzasne zrozumitelny. Dakujem. Andrea

    OdpovědětVymazat
  19. Leni dala dom si do vyhladavaca hackovane baleriny a nasla som tam tento tvoj perfektny navod. Boze ty si taka sikovna a ten navod je uzasne zrozumitelny. Dakujem. Andrea

    OdpovědětVymazat
  20. Krásné, pokusím se uháčkovat.

    OdpovědětVymazat
  21. Moc pěkné :-)) Děkuji za výborný typ!

    OdpovědětVymazat
  22. Udělala jsem dceři z Lady Luxus a po půl hodině hošení se jí pěkně vytahaly a patička padá a vypadají jak sešlapané :-( čím to může být??? háčkovala jsem podle návodu na dětské háčkem č4

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná málo utahujete a sloupky byly příliš volné. Balerínky je lépe háčkovat o kousek menší než je velikost nožičky, protože povolí, ať chceme nebo ne. Také můžete lem uháčkovat o půl čísla až číslo menším háčkem, aby pěkně držel. Chce to vyzkoušet. Držím palce. L.

      Vymazat
  23. Dobrý den,chtěla bych se zeptat opravdu každá řada začíná dvěma dlouhými sloupky ?
    Děkuji

    OdpovědětVymazat
  24. Dobrý den. Uháčkovala jsem tyto úžasné balerínky. Jsou rychle hotové a na noze příjemné. Jen po týdnu nošení jsou na vyhození - podrážka je samá díra. Co udělat jinak aby se to stále každý týden neopakovalo? Děkuji J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V knížce ponožky jako bačkůrky natírali podrážku nějakým spešl latexem-jedna se pak nekloužou a měly by i lépe držet...

      Vymazat
  25. Sú nádherné, ja som začiatočníčka a hľadám po nete návody na rôzne veci a som šťastná, že tu som pár návodov našla. Ďakujem za to, že sa s nami podelíte. Ivana

    OdpovědětVymazat
  26. ahoj jsou moc pekne jsem začatecnik prosim vas chtela bych udelat na mensi nozicku jak mam zacit (kolik retizku ) udelat na malou nozicku 0/3 mesice mockrat dekuji

    OdpovědětVymazat
  27. ahoj, návod je super, jen jsem si trochu upravila patu, přišla mi totiž moc špičatá a tak jsem v jedné řadě ubrala 9 oček a v další 3 očka a krásně se mi to zakulatilo :-)

    OdpovědětVymazat
  28. Leni,děkuji mnohokrát za návod,bydlím sice v dost teplém bytě,ale pod námi nikdo nebydlí a je tam pořád otevřené okno,aby byt nevlhnul,takže tyhle balerínky jsou pro mě báječné řešení a moc moc se na ně těším...
    Jsem sice naprostá začátečnice,ale nemohu se dočkat,jak se povedou.
    Díky,tvoje stránky jsou vážně super!!!

    OdpovědětVymazat
  29. Jste úžasná, moc děkuji za všechny Vaše návody a inspiraci ! Scháněla jsem návod na tyto balerínky pro kamarádku k narozeninám, mám velkou radost a bude mít jistě i ona až je dostane. Zdraví Martina Plzáková (na FB Marta EMa)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě moc těší :o) díky za překrásný komentář! L.

      Vymazat
  30. Ked robim tych 12 radov DS, tak tie okraje sa mi vlnia a nevytvaraku pekne ocka, co robim zle :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moni, pravděpodobně málo utahujete. Zkuste menší háček.

      Vymazat
  31. Tak tie balerínky su úžasneee! Konečne som našla nejaký praktický návod. Až mám chuť začať. Nemáš prosím Ťa nejaké návody na dečky a obrusy? Babka má nejaké, no trošku jej vadí, že je to všetko po nemecky. Ona to len tak obkukáva a počíta očká. Ďakujem a prajem všetko dobré.
    Svetluska
    (PS: FB nemám, vieš pridať návody tu?)

    OdpovědětVymazat
  32. Zdravím! Znova se u Vás inspiruji:-) Už mám jednu balerínku z Dophin baby a je uplně jemnoučká a teploučká a pěkně sedí. Bude to vánoční dáreček. Děkuji za Vaše pěkné návody:-)

    OdpovědětVymazat
  33. Ahoj Leni, děkuji, konečně jsem našla návod na krásné baleríny. Jen prosím o radu, jak upravit počet oček na baleríny pro dítě osm let. Chci je jako dárek, proto se nechci ptát na velikost nohy. Díky za radu.

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za všechny vaše milé komentáře :o) jsem ráda, že jste se u mě zastavili... A pro anonymní komentující - podepisujte se prosím, případně na sebe vložte i odkaz (pokud se známe z FB nebo MMB), jinak nemám tuchu, kdo mi to vlastně tak pěkně píše :o)!