26. srpna 2012

HOLČIČÍ ZÁLEŽITOST

Uháčkovala jsem už několik svetříků, ale vždycky jsem k tomu musela použít návod někoho jiného (hlavně Vendulky Maderské, to je  můj tajný vzor a zdroj inspirace). Nějak jsem holt nebyla štonc to dát sama dohromady, bo jsem vůbec neměla ponětí, jak vlastně na to.

Letos jsem zase chtěla mojí malé princezničce udělat radost, protože ten loňský svetřík už je jí jen tak tak a na podzim bude asi malý. Řekla jsem si, že to konečně zkusím sama, vymyslet si jen tak něco "z voleje", jak se říká.

Malé jsem dala na výběr jen barvu.A jak jsem mohla čekat, objednala si "úplně celej lůžovej"... 


Nechtěla jsem 100% bavlnu, protože je těžká. Hledala jsem něco lehčího, směsového. Uvažovala jsem o Kačence, ale ta je zase dost silná. Až jsem v galanterii v Čelákovicích, kde jsem strávila s dětmi u našich na chaloupce tři týdny, narazila na přízi LORENA od Madame Tricotte Paris. Ráda obcházím galanterky na malých městech, často se tam najdou hotové poklady.


A k tomu háček č. 4mm na vlnu. Celkem jsem spotřebovala necelých 5 klubíček. Koupila jsem si víc, takže mi zbylo ještě na čepičku :o).

Lorenu můžete koupit na internetu třeba zde.

Svetřík jsem háčkovala ve velikosti cca 110, tj. na 5 let (aby nám zase aspoň chvilku vydržel). Jeho velikost si můžete přizpůsobit buď výběrem slabší/silnější příze a háčku, nebo přidat oka do základního řetízku (cca 5-10 ok pro každou velikost navíc). 

Rozměry hotového svetříku:

šířka v průramcích - 2x37 cm
délka svetříku od ramene - 47 cm
výška sedla  od ramene - 21 cm
délka rukávu od ramene/sedla - 41/24 cm

Svetřík háčkujeme od výstřihu směrem dolů, horní části rukávů, oba přední díly a zadní díl v jednom kuse.

Rukávy přiháčkujeme na závěr a to rovnou na svetřík, nic nepřišíváme ani nesešíváme. Jehlu použijeme pouze na zapošití volných  konců příze.

K tomu budeme ještě potřebovat nějaké pěkné kulaté knoflíky (kulaté pro snadné zapínání).

VYSVĚTLIVKY POUŽITÝCH ZKRATEK SLOUPKŮ:

PO - pevné oko
ŘO - řetízkové oko
KS - krátký sloupek
PDS - polodlouhý sloupek
DS - dlouhý sloupek


Začínáme sedlem svetříku.

Nahodíme 72 ok základního řetízku.

Do 2. oka od háčku a dalších 10 ok (celkem 11) uháčkujeme po jednom PDS = levá přední část.

Do dalšího oka vháčkujeme: 1 PDS + 1 ŘO + 1 PDS (tzv. "V").

Do dalších 10 ok po jednom PDS = levý rukáv.

Do dalšího oka opět "V".

Do dalších 24 ok po jednom PDS = zadní část.

Do dalšího oka opět "V".

Do dalších 10 ok po jednom PDS = pravý rukáv.

Do dalšího oka opět "V".

Do zbývajících 12 ok opět po jednom PDS = pravá přední část.

Uháčkujeme 1 ŘO a práci otočíme. Pokračujeme zpět PDS, co oko, to sloupek. Do řetízkového oka ve "V" vháčkujeme vždy motiv 1 PDS + 1 ŘO + 1 PDS. Tím rozšřiřujeme sedlo svetříku.

"V" musíme mít vždy nad sebou. Jelikož háčkujeme polosloupky, nejsou nad sebou v jedné rovině jako DS, ale trošku cik-cak.


Tímto způsobem háčkujeme sedlo po požadované délky a šířky. Průběžně měříme či zkoušíme přímo na modelu.


Pro mojí velikost jsem uháčkovala 21 řad, končila jsem rubovou řadou. Vypočítejte si počet řad tak, abyste sedlo VŽDY končili rubovou řadou. Je to nutné pro další háčkování.

Nyní si sedlo složíme tak, jak bude svetřík vypadat, a budeme háčkovat POUZE PŘES LEVOU PŘEDNÍ ČÁST, ZADNÍ ČÁST A PRAVOU PŘEDNÍ ČÁST. 

Přes rukávové otvory háčkovat nebudeme, ty přijdou na řadu později.


TUTO ŘADU HÁČKUJEME Z LÍCU!

Háčkujeme PDS přes levou přední část, do "V" vháčkujeme jeden PDS, vynecháme všechna oka levého rukávu, do dalšího "V" vháčkujeme opět jeden PDS, přeháčkujeme všechna oka zadního dílu, do "V" opět jeden PDS, vynecháme všechna oka pravého rukávu, do "V" opět jeden PDS a opět PDS přeháčkujeme pravou přední část.


Detail háčkování PDS do "V" (mezi nimi vynechaná oka rukávu).


Uháčkujeme 1 ŘO a práci otočíme. Uháčkujeme ještě jednu (rubovou řadu) PDS.

Nyní budeme pokračovat květinkovou bordurou.


Do 1.oka 1 KS, 5 ŘO, tři oka vynechat, do 4. oka 1 KS. Opět 5 ŘO, 3 oka vynechat, do dalšího 1 KS.


Tímo způsobem pokračujeme až do konce řady. Končíme jedním KS do předposledního oka a jedním PO do posledního oka.


Práci otočíme a pevnými okem přejdeme pod první oblouček z 5 ŘO, kde uháčkujeme 3 ŘO...


... která ukotvíme 1 PO pod další oblouček z 5 ŘO.


Uháčkujeme první kytičku: 3 ŘO...


... do prvního ŘO 3 x nedokončený DS (nahodit přízi, vpíchnout do oka, nahodit přízi, na háčku 3 oka, nahodit přízi, protáhnout dvěma oky na háčku)...


... nahodíme přízi a protáhneme jí všemi čtyřmi oky na  háčku. Máme první okvětní lístek kytičky.


Opět uháčkujeme 3 ŘO...


... a pod smyčku prvního ŘO, která vznikla mezi ním a prvním okvětním lístkem, vháčkujeme 2 x nedokončený DS...


... nahodíme přízi a protáhneme jí všechna tři oka na háčku.


Uháčkujeme 3 ŘO, která pevným okem ukotvíme do středového oka, do kterého háčkujeme okvětní lístky. Máme druhý okvětní lístek.


Stejně uháčkujeme i třetí a čtvrtý okvětní lístek.


Pátý okvětní lístek uháčkujeme stejně jako první, tj. 3 ŘO, 3 x nedokončený DS (nahodit přízi, vpíchnout do oka, nahodit přízi, na háčku 3 oka, nahodit přízi, protáhnout dvěma oky na háčku), nahodíme přízi a protáhneme všemi čtyřmi oky na háčku.


Pátý okvětní lístek ukotvíme pevným okem pod další oblouček z pěti ŘO z předešlé řady.


Uháčkujeme 3 ŘO, ukotvíme jedním PO pod další oblouček. A opět další kytičku.


Takto pokračujeme až do konce řady.


Řadu končíme 3 ŘO + 1 PO do posledního obloučku...


... a PO do poslední oka pod obloučkem.

Máme hotové sedlo s kytičkovou bordurou. Před dalším pokračováním v práci borduru jemně napaříme a přežehlíme, kytičky narovnáme a necháme vychladnout  a uschnout.


Nyní budeme pokračovat háčkováním samotného "těla", tj. levé přední části + zadní části + pravé přední části.


Uháčkujeme 1 ŘO a práci otočíme. Tuto řadu háčkujeme zrubu!

Háčkujeme PDS do poslední řady PDS nad bordurou. Háčkem podebíráme obě smyčky ok.

Pro lepší práci si borduru otočíme a přimáčkeme na uháčkované sedlo.



PDS vháčkujeme i do ok, do kterých jsem háčkovali první řadu bordury; vedle KS vháčkujeme do stejného oka i PDS. Nebojte, vejde se tam :o).


Pohled z lícu na první uháčkovanou řadu pod bordurou. První řada PDS pod bordurou musí mít stejný počet sloupků jako poslední řada nad bordurou!!!

Nyní trošku změníme vzoreček: budeme stále háčkovat polodlouhými sloupky (PDS), ale do každého druhého oka vháčkujeme vždy dva PDS.



Lichou (lícovou) řadu začínáme na 2 ŘO, jedno oko vynecháne a do dalšího vháčkujeme 2 PDS. Opět jedno vynecháme a do dalšího vháčkujeme 2PDS. Takto pokračujeme až do konce řady. Řadu končíme 2 PDS do předposledního oka a jedním PDS do posledního oka.


Sudou řadu (rubovou) začínáme na 3 ŘO, vynecháme první skupinu PDS z předešlé řady a DO OKA mezi první a druhou řadu vháčkujeme opět 2 PDS. Podebíráme pouze dvě souběžné horní smyčky oka, nikoliv celé oko (tři smyčky). Opět vynechat skupinku PDS a do oka mezi skupinkami opět 2 PDS. Takto pokračujeme do konce řady. Řadu končíme 1 PDS do posledního oka.


Tento způsob háčkování nám vytváří velmi pěkný a přitom nenáročný vzoreček, který dává prostor ještě pro další případné zdobení.


Opět průběžně měříme délku svetříku nebo rovnou zkoušíme na případném modelu.

Po doháčkování potřebné délky svetříku rovnou pokračujeme obháčkováním levé/pravé přední části, výstřihu a spodní části svetříku, přízi neukončujeme. Začneme rovnou tam, kde jsme skončili s háčkováním spodní části svetříku. Ihned začneme háčkovat obloučky ozdobného lemu.

Lem háčkujeme z lícu.



Obháčkujeme jednu přední část a pokračujeme krčním výstřihme. Potom obháčkujeme druhou přední část a spodní část. Ukončíme pevným okem do paty prvního obloučku.

Obě přední části a spodní část obháčkováváme jednoduchými obloučky z pěti ŘO, které kotvíme pevným okem (PO) do každého třetího oka/řady.


Výstřih obháčkujeme pouze jednou řadou krátkých sloupků.


V místě "V" vynecháme oko, které leží přímo nad "V". Díky ubrání těchto celkem 4 ok (nad každým "V" vynecháme vždy jedno, máme celkem 4 "V") bude horní lem z KS pěkně přiléhat a nebude trčet ven.

Zbývají nám rukávy. Budeme je háčkovat rovnou do těch vynechaných ok v sedle svetříku.


Do středového oka v podpaží vháčkujeme 1 ŘO a do každého dalšího oka vždy po jednom PDS. Abychom navázali na vzorek, pokud jsme sedlo končili rubovou řadou, začneme rukáv háčkovat lícovou řadou a opačně.


Řadu končíme PO do horní smyčky prvního ŘO. Uháčkujeme 1 ŘO, práci otočíme a háčkujeme zpět opět PDS. Řadu opět končíme PO do horní smyčky ŘO.

Takto uháčkujeme celkem tři řady (lícová-rubová-lícová nebo rubová-lícová-rubová, podle vzorku). 

V každé 4. řadě budeme ubírat pro sešikmení rukávů, a to podél počátečního řetízkového oka.


Uháčkujeme 1 ŘO...


... a následující dva PDS sháčkujeme v jeden: nahodit přízi, vpíchnout do oka, protáhnout přízi - 3 oka na háčku...


... nahodit přízi, vpíchnout do dalšího oka, protáhnout přízi - 5 ok na háčku...


... nahodit přízi a protáhnout všemi pěti oky na háčku. Sháčkovali jsme první dva PDS.


Pokračujeme dále PDS, co oko, to sloupek, až nám zbydou poslední dvě oka.


Poslední dva PDS sháčkujeme stejným způsobem jako první dva PDS.


Řadu ukončíme PO do horní smyčky prvního ŘO.

Tímto způsobem uháčkujeme rukáv do požadované délky, vždy tři řady rovně, čtvrtou řadu s ujímáním. Mě stačilo pro mou velikost celkem 29 řad se 7 ujímáními.



 Po doháčkování poslední řady rukáv ihned obháčkujeme jednou řadou jednoduchých obloučků jako přední a spodní část svetříku.

Zapošijeme volné konce přízí...


... našijeme kulaté knoflíky (jako knoflíkové dírky využijeme ozdobné obloučky) a máme hotovo!


Detaily svetříku a nesmí chybět ani milovaný koník...


 Zkouška na modelce samozřejmě nemohla postrádat patřičné ksichtíky a blbnutí...

TAK HÁČKU ZDAR!


39 komentářů:

  1. Leničko...úžasný svetříček. Škoda, že mé Terince bude za měsíc 18, hned bych se do něj podle tvého skvělého návodu pustila. Krásný večer, pa Martina

    OdpovědětVymazat
  2. Parádní svetřík a taky malá je kouzelná. Jsi prostě jednička

    OdpovědětVymazat
  3. Leni, to je bomba! Moc krásný a sluší ;-) A ještě k tomu s návodem! Já se snad už také do něčeho složitějšího pustím... svetýrky jsem zatím vždy jen pletla, ale nemám ráda to sešívání a tady slibuješ, že nebude, tak asi vyhrabu nasyslenou Kateřinu a půjdu do toho ;-) Díky a měj se moc hezky, Jana

    OdpovědětVymazat
  4. Leni, krásný svetřík! Malé moc sluší! Návod je super, možná zkusím za dlouhých zimních večerů..Nikdy jsem tak velký "projekt" neháčkovala, jen pletla. Moc díky za komentík kabelky! Hezký večer! Adriana

    OdpovědětVymazat
  5. Lenko,moc Tě obdivuji. Jak už tady někdo zmiňoval jsi 1 a to nejen Ty,ale i Tvoje roztomilá holčička i svetřík. Díky za všechny skvělé návody.
    Zdraví Božena

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Lenka, háčkovaniu vôbec nerozumiem, ale rozumiem, keď je niečo krásne a obdivuhodné a ten svetrík taký je. Úžasná práca.
    Emily

    OdpovědětVymazat
  7. Leničko, svetřík je dokonalej a hlavně se mi líbí ten kytičkový lem . Ten svetřík nádherně oživil- třeba tmavší růřová by ještě více vynikla :-).
    Jste šikulka :-)
    Hezký večer Věra

    OdpovědětVymazat
  8. Lenka, svetrík je krásny, jemnučký...malej princezne pristane!!!

    OdpovědětVymazat
  9. Leni to je už umělecké dílo. Svetřík je nádherný. Jsi opravdu jednička. Nesmírně tě obdivuji. Krásný den Rija

    OdpovědětVymazat
  10. Nádherný!! Můžou se výrobky vycházející z Vašich návodů nabízet k prodeji? Děkuji za odpověd. Lenka

    OdpovědětVymazat
  11. Leni máš můj velký obdiv-to je neskutečná krááááááááááása!!!!!!!

    OdpovědětVymazat
  12. Lenni to bil nadherne koukam na tvuje prace a moc dekujem za supr anleitung ,vesticka je moc moc hezka mnj je strasne libi Zdravim tebe Karin

    OdpovědětVymazat
  13. na modelke je ešte krásnejší....Veľmi pekne ďakujem za popis a ochotu

    OdpovědětVymazat
  14. Leni, slečně modelce to náramně sluší, jsi šikulka!
    Krásné pozdní léto Maru

    OdpovědětVymazat
  15. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  16. Lenka, uzasny svetrik, urcite si s nim mala dost prace ale stoji to za to a malej slecne slusi:) Nellie

    OdpovědětVymazat
  17. Ikdyz je mym dvojcatovym dceram osmnact stejne se do nej pustim a pak nekomu daruji je nadherny a s temi kvitky je nadherne sladky. Moc se vam Lenko povedl. Budeme se tesit na vase nove vytvory....Vzdycky me to nakopne neco zacit tvorit...Pa Lenka /Fimena z mmb/

    OdpovědětVymazat
  18. Leni, je naprosto úžasnej! Lůžovej a super! Díky za typ na přízi, tuhle neznám, naše galanterka je hodně zoufalá (tedy ona je v poho, zoufalá jsem spíš já :o))
    A princezna, ta si to focení tedy fakt užívala, co?
    Pa, helena

    OdpovědětVymazat
  19. Leni,tvé háčkování je super a ty návody no paráda.
    Určitě podle nich něco vyzkouším.Jsi šikulka.
    Krásný večer. Silvie

    OdpovědětVymazat
  20. Nádherný svetýrek se skvělým návodem. Také jsem ještě nikdy neháčkovala nic tak velkého kromě velkých ubrusů a tohle by mohla být moje motivace. Děkuji.:))

    OdpovědětVymazat
  21. Leni ty jsi kouzelnice!!!!Mít klobouk,tak smekám!Jsi šikovná,obdivuji!Krásný den Věra

    OdpovědětVymazat
  22. Ten je náádherný a modelce to mooc sluší. Jsi úžasně šikovná.

    OdpovědětVymazat
  23. Maravilloso abrigo!!es una monada y el color tan tierno.
    Felicidades por su trabajo.
    Saludos desde Canarias (España)

    OdpovědětVymazat
  24. Leni,opět super návodík!!!!100% podle něj svetřík udělám :))...moc díky za něj,moc zdravím a mějte se Eva

    OdpovědětVymazat
  25. Leni, robis uzasne nadherne vecicky, dokonaleeeeee. :)
    Lucimecka

    OdpovědětVymazat
  26. Leni, vaše návody a věci, které děláte jsou úžasné. Pustila jsem se do svetříku dle vašeho návodu pro neteř a již dokončuji rukávy. Háčkuji teprve rok a doposud jsem háčkovala jen čepičky, ale díky vašemu úžasnému návodu, jsem se odvážila pustit i do něčeho náročnějšího. Jste opravdu šikovná jak už zmiňují ostatní. Veronika

    OdpovědětVymazat
  27. Dobrý deň, Lenka,
    objavila som vaše stránky pred pár dňami a teraz sa sem stále vraciam a pozerám aké nádherné vecičky tu máte. Tento svetrík je úžasný (samozrejme aj modelka v ňom). A návod je veľmi zrozumiteľný a prehľadný. Asi sa ním budem inšpirovať a urobím ho pre svoju malú parádnicu.
    Ďakujem. Adriana

    OdpovědětVymazat
  28. Hi!
    This pink jacket is so very pretty! Is there a chance that you can do it in English too? Please??
    Regards
    Riana

    OdpovědětVymazat
  29. To je prostě nádhera :) Svetřík je překrásnej, asi se do něj brzy pustím :)

    OdpovědětVymazat
  30. Dobrý večer Leni moc vás prosím chtěla bych udělat svetřík pro 3 letou dcerku ,chci vás poprosit jak se počítají oka u této velikosti nevím jak si to rozpočítat moc děkuji za radu Janča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. zapoměla jsem můj email janabortlova@seznam.cz

      Vymazat
  31. nadhera vyskusam velmi krasne sikulka ste...

    OdpovědětVymazat
  32. Milá Lenko, vždycky jsem více pletla než háčkovala. V poslední době to zkouším s Vámi. Uháčkovala jsem čepičku, kabelku, zajíčky... A teď jsem začala tento úžasný svetřík. Ale nějak jsem se zadrhla a pářu a pářu... Potřebovala bych se zeptat na dvě konkrétní věci. Můžete se mi ozvat mailem? Blanka T. (tauberova@knihovna-se.cz, blanka.tauberova@seznam.cz)

    OdpovědětVymazat
  33. Svetřík je nádhernej. Leni,ste moc šikovná.Chtěla bych se do něj pustit také,ale jelikož sem začátečník tak nevím jak na začátek. Potřebovala bych vel. 86. Mohla by ste mi prosím poradit? Chtěla bych ho zkusit z Káti.

    OdpovědětVymazat
  34. It's an remarkable piece of writing in favor of all the online people; they will get advantage from
    it I am sure.

    my homepage :: soy pillars ()

    OdpovědětVymazat
  35. Ahojky Leničko, svetřík je přímo nádherný, taky jsem začala, ale nejde mi to sedlo. Nějak tomu asi nerozumím. Hlavně to 1 PDS + 1 ŘO + 1 PDS (tzv. "V"), to je vše do jednoho oka? Už jsem Vám Leničko i psala, ale nechce se to odeslat. Píše mi to, že se vzkaz odesílá a ještě se to neodeslalo. Tak to zkouším napsat i sem. Jestli budete tak hodná a trochu více mi to popíšete. Díky moc Anička (andulka@nr.cz)

    OdpovědětVymazat
  36. Tak už se to odeslalo i v tom vzkazu. Moc díky Anička

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za všechny vaše milé komentáře :o) jsem ráda, že jste se u mě zastavili... A pro anonymní komentující - podepisujte se prosím, případně na sebe vložte i odkaz (pokud se známe z FB nebo MMB), jinak nemám tuchu, kdo mi to vlastně tak pěkně píše :o)!