21. října 2012

RECEPTY Z BÁBINČINY KUCHYNĚ - TYMIÁNOVÝ SIRUP

Naše čtyřletá princeznička s menšími či většími přestávkami od jednoho roku věku kašle. Původní diagnóza zněla - recidivující laryngitida.

Prý se to časem poddá a děcko z toho vyroste. Vzhledem k tomu, že se to táhne již čtvrtým rokem, přestávám být o tom přesvědčená.

Je sotva konec října a malá od začátku školního roku byla doma nemocná už dvakrát. Opět pro změnu - s kašlem.

A jelikož začínám nabývat na dojmu, že klasická průmyslová léčiva jí příliš nezabírají, respektive ne na dlouho, řekla jsem si, že je čas opět sáhnout do bábinčiných receptů a pokusit se o nějakou domácí medicínku.

Osvědčená cibule v cukru šla ovšem do záchodu, neboť byla chuti nevalné, i přes čerstvě koupenou cibuli na farmářských trzích.

V koutku bábinčina notýsku moje maminka objevila drobným písmem napsaný a jakoby zapomenutý recept na tymiánový sirup. To mě zaujalo. Trošku jsem si zagooglila a zjistila, že tymiánový sirup je vskutku mnoho desetiletí považovaný za vynikající domácí léčivo proti tzv. "mokrému" kašli, kdy je třeba dýchací cesty zbavit hustého hlenu. Navíc je opravdu velmi účinný a dětmi pro svojí sladkou chuť vcelku dobře přijímaný. A rozhodně jako doma připravený je zdravější než různá kupovaná ředidla typu mucosolvan a podobně.

Posílena úspěchem hotového sirupu nejen po stránce chuťové (je fakt dobrej a děti ho pijou!), tak i cenové a hlavně té zdravotní, rozhodla jsem se o recept podělit i s vámi. Věřím, že spousta nejen maminek tento sirup bude znát, ale také bude určitě mnoho těch, kteří podobně jako já znovu objeví Ameriku.

Co tedy budete na tymiánový sirup potřebovat:
  • 250 ml studené vody
  • 200 g cukru písek (krupice)
  • 8-15 g sušeného (ne drceného!) tymiánu nebo jednu pořádnou hrst čerstvého (ten je samozřejmě lepší), hodíme ho tam tak, jak je, tj. včetně stopek a stonků, samozřejmě bez kořínků :o)
  • větší opokličkovaný kastrůlek, aby se nám to do něj všechno vešlo

V kastrůlku pod pokličkou 20 minut sváříme vodu s cukrem a to jen na maličkém plameni, aby se vyvařilo pokud možno jen málo vody.


Po svaření do horké vody s cukrem IHNED nasypeme tymián, vařečkou ponoříme, zpola přiklopíme pokličkou a necháme louhovat do úplného vychladnutí. Já jsem nechala přes noc a sirup má úžasnou sílu.


Poté přes hodně husté sítko nebo i plátýnko scedíme a vařečkou ještě přes sítko mírně vymačkáme.

Slijeme do umyté a vypařené skleničky nebo lahvičky. Já jsem si před lety schovala lahvičku od bylinkového sirupu z Oxalis a teď se mi tedy moc hodila!

Zavíčkujeme a uchováváme v chladničce.

Optimální dávkování pro děti je 5 čajových lžiček za den, pro dospělé 5 polévkových lžic za den.

POZOR! Jako každá bylinka může i tymián v sirupu použitý vyvolat alergickou reakci. Mějte to tedy prosím při jeho užívání na paměti.


Se synovou pomocí jsem si vyrobila, vytiskla a na lahvičku nalepila tuhle krásnou cedulku. Škoda jen, že nemám v dosahu barevnou tiskárnu! 

Ať vám zdraví slouží!

Vaše


34 komentářů:

  1. Loni jsme hojně používali, Mikeš ho přímo zbožňuje :o) Jestli aspoň trochu pomohl, nevím, Mikeš kašlal furt :o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naše právě taky pořád kašle, zkoušíme všechno možné, už i nosní mandle šla ven, lezla jí do hltanu a dusila jí, ale evidentně je zakopaný jinde...

      Vymazat
  2. Leničko není nad přírodu-já tedy nedám dopustit na jitrocelový!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není, Miško, pravdu díš... jitrocelový jsme zatím jen kupovali, ale mohla bych zkusit taky udělat, až zase bude sezona :o)

      Vymazat
  3. Ahoj Leni...já dělám obdobně šalvějový...a podobně jako ten tymiánový má léčivé účinky na nachlazení a kašel.Pokud malou trápí časté nachlazení, zkuste ještě majoránkový čaj. Klasicky zalít polévkovou lžíci majoránky vařicí vodou, nechat vylouhovat, osladit případně medem a pak pít. Ale pozor, zase jen několik málo dní. Je to stejné u všech bylinek. Mějte se holky fajn, málo kašle a prima náladu...Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Marti... no vidíš, šalvějový, ten bych mohla zkusit pro manžela, trápího i zažívání a šlavěj na to pomáhá. Majoránkový čaj jsem zkusila, ale bohužel jsem ho do malé dostala jen pár lžiček a pak ble, mami, to nebudu, to je ošklivý. Zatím není ve věku, kdy by se dala přemluvit, že je to sice ble, ale pomáhá. Díky a pá, snad bude brzo líp. L.

      Vymazat
  4. Ahojky Leni, dejte pak vědět,jak sirup zabírá. Že je výborný, o tom nepochybuju.

    Pěknou neděli
    Andrea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Andrej, zatím zabírá, malá už téměř nekašle, a když, tak je slyšet, jak jde hlen ven a už tam nesedí. Takže asi zabírá :o)

      Vymazat
  5. Leni, díky za recept, vyzkouším. Z kašlem taky míváme problémy. Já nejsem moc zastáncem léků, mucosolvan a spol. Jinak naší malé velice pomohlo, když jsme potíraly hrudníček Psím sádlem. Do půl roku měla neustále kašel, který děcka tahaly ze školky a léky ještě nemohla. Ale to určitě znáš...Tak ať sirup pomůže! Adriana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vyzkoušej, Adri. Asi není v dnešní době děcko, které by nemělo v raném věku problémy s kašlem. Psí sádlo používáme taky, je vynikající, to máš pravdu, navíc naše malá je labužnice a to masírování hrudníčku a zad si vyloženě užívá :o) díky a pá! L.

      Vymazat
  6. Škoda, že keď bol môj syn malý, nebol internet tak dostupný. Tiež bol laryngitik. Ja som to riešila tým cibuľovým sirupom a mastnými obkladmi. A hlavne v noci odparovať vlhký slaný roztok. Chvála bohu vyrástol z toho. Tak že nezúfaj, prírodu vyskúšaj, vždy je to lepšie ako chémia!!! Prajem blahodárne účinky sirupu a mnoho energie...... Pa Helča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc, Helčo, zkusím odpařovat v noci ten slaný roztok, snad to bude lepší. Pá, L.

      Vymazat
  7. Ahoj Leni,
    myslím, že sirup bude na kašel dobrý,
    mně dělala babička tymiánový čaj!!
    Já na kašel používám čaj- KAŠEL A PRŮDUŠKY -
    ten zabírá lépe, než chemie.
    Tak hezký nový týden-bez kašle!!
    Papa Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, Jarko, my jsme taky bylinkoví, čajíčky můžeme všechny druhy. Až si někdy říkám, jestli nekašlem právě z nich :-) L.

      Vymazat
  8. Ahoj Leni, sirup určo vyskúšam, lebo aj u nás je kašel od nástupu do škôlky tiež verný kamarát. Čo sa osvedčilo je na večer zvlhčovať vzduch a teplý olejový obklad na krk. Ešte si pamätám, že ako malá mi babka tiež potierala hrudník sádlom, kvôli prieduškam. Takže niečo asi na tom bude. Ďakujem za recept a držím palce, nech sa zbavíte kašlu čím skôr a nadobro. Pá. Renata

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Reni, bydlíme v paneláku, takže s tím vlhkým vzduchem je to trošku boj, je tu příšerné sucho a prašno. Mažu malou psím sádlem a moc se jí to líbí, ale že by to zabíralo, zatím říct nemůžu. Snad se to zlepší. Dík a pá, L.

      Vymazat
  9. Leni, naši dětem se to naštěstí vyhlo, ale laryngitýdě slýchám příšerné věci. Snad ten tymián zabere, moc vám to přeju!
    Sirup jsem chtěla taky uvařit, i když kašleme jen tu a tam, tak to třeba ještě stihnu.
    Moc zdravím a držím palce!
    Pa, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dík, Helenko, buďte rádi, fakt není o co stát. Snad to pomůže... pá, L.

      Vymazat
  10. ahoj Leni chce to s tou larynou vydržať aj môj starší syn ňou dosť často trpel ale v 6r. sa to poddalo tiež na chémiu veľmi niesom a tak som pri záchvate používala tymiánový krém a neskôr som si varila aj sirup je na kašel super no teraz nám veľmi na posilnenie imunity zaberá PEĽ neviem si ho vynachváliť

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Adélko, asi máš pravdu, musíme to ještě pár let vydržet, ale je to hrozné, koukat se na to mrně, jak se dáví kašlem a nikdo mu nedokáže pomoct. Díky a pá, L.

      Vymazat
  11. Leni moc děkuju za prima bylinkový recept---já těm lékarenským také moc nefandím a léčíme se doma převážně přírodou :o)Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač, Marti... chystám se zasít si šalvěj a udělat i šalvějový sirup, snad mi to vyjde ;-) Pá, L.

      Vymazat
  12. Taky mám radši bylinky.... na kašel jsem dělala sirup z černé ředkve, jen jsem jí nakrájela, posypala cukrem a přes noc v ledničce pustila šťávu .... pěstovali jsme jí na zahradě, takže byla i bio:-)))
    Ajka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Černou ředkev taky pamatuju, byl pro silné žaludky :o) ale dneska v podstatě neseženeš, takže kdo nepěstuje, nemá :-( pá, L.

      Vymazat
  13. Lení,
    já mám pro tyto případy doma tymiánový sprej a mast na hrudníček od firmy JUST, ale u nás kašleme jen zcela vyjímečně.
    Tak přeji ať už konečně najdete tu medicínu, která Vám na kašel zabere!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Ilonko, tak to buďte rádi, u nás se kašle často a hodně... snad se nám tu správnou meducínku podaří najít... díky a pá, L.

      Vymazat
  14. Ahoj Leni, dnes jsem ho vyrobila a je výborný, velmi silný. Přikoupila jsem i jitrocel a vyzkouším i ten. Děkuji za starý recept. Šárka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šárko, tak to jsi rychlík! A není vůbec zač. Já do toho jitrocelového asi půjdu taky a do šalvějového též. Pá, L.

      Vymazat
  15. Jé, já měla na zahrádce plno tymiánu a nevěděla co s ním. Kouknu a určitě vyzkouším. Taky radši přírodní léky a kašel se během zimy vždycky objeví. Mně tedy hodně pomáhá zázvor -nastrouhat do čaje, přidat med a citrón.
    Lenko, díky za bábinčin skvělý receptík. Ať je brzy líp. Dáša :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, určitě vyzkoušej, stojí to za to! Zázvor bohužel příliš nesnáším na žaludek, dráždí mě, tak to raději nepokouším :o) díky! L.

      Vymazat
  16. Leni, naše deti užívali cibuľový (: bože ten smrdel :), ale na kašeľ zabral vždy.
    Timiánový určite vyskúšam, lebo Leon ja ako "makový kvet" všetko sa na neho prilepí.
    Pá Jana
    Ponožky sú bohovičnéééééééé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj,Jani! U nás cibuĺa neměla úspěch, smrděla a nechutnala (já bych jí vypila litry, ale děti ani vidět). Za ponožky děkuju! Krásný den! L.

      Vymazat
  17. Ahojte, nam se moc osvetcila cerna redkev. Pro ty male,nastrouhat, zasypat cukrem, nebo zalit medem pak uzivat po c.lzickach.

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za všechny vaše milé komentáře :o) jsem ráda, že jste se u mě zastavili... A pro anonymní komentující - podepisujte se prosím, případně na sebe vložte i odkaz (pokud se známe z FB nebo MMB), jinak nemám tuchu, kdo mi to vlastně tak pěkně píše :o)!