18. listopadu 2012

BEZPRSŤÁČKY


Jsem tu se slíbeným návodem na háčkované rukavice bez prstů, jen s krytím palce.

Rozměr hotových bezprsťáčků:
- obvod lemu 18 cm
- obvod palce 9 cm
- obvod dlaně nad palcem 19 cm
- celková délka 20 cm.

Potřebujete-li větší, dá se to pořešit silnějším háčkem a silnější přízí, a naopak.


Háčkovala jsem z turecké příze NAKO Colormatic, sehnala jsem jí v galanterii manželů Pacákových na Sofijském náměstí v Praze Modřanech. A k tomu háček č. 4.5mm, ale snesl by se klidně i č. 5mm.

Rukavičky jsou háčkované pouze z krátkých sloupků a pevných ok (těmi se jen končí kruhové řady).

Nejdříve se uháčkuje žebrovaný lem. Ten se háčkuje OD BOKU, nikoliv odspoda nahoru. Teprve potom se sháčkuje do roury a k jedné straně se v kruhových řadách přiháčkuje palec a dlaňová část.

Začínáme žebrovaným lemem. Nahodíme 16 řetízkových ok (ŘO). Do druhého oka od háčku a všech dalších vháčkujeme po jednom krátkém sloupku (KS).


Uháčkujeme jedno ŘO a práci otočíme. Další řadu budeme háčkovat pouze ZA ZADNÍ NIT ok z předešlé řady. To nám vytvoří vroubky.

První KS vháčkujeme za zadní nit oka, které leží hned u paty toho prvního ŘO. A dále pokračujeme normálně KS za zadní nit všech ok, až do konce řady.


Po uháčkování posledního KS opět uháčkujeme 1 ŘO a práci otočíme. Pokračujeme stejně jako na začátku druhé řady.

Pozor na stejný počet KS v každé řadě!



Lem po uháčkování několika řad. Vidíte, jak se žebrování krásně rýsuje.


Háčkujeme do potřebné délky, která je vlastně šířkou lemu. Postupně zkoušíme na ruce, pro kterou háčkujeme.

Já jsem na svoje zápěstí o obvodu necelých 17 cm uháčkovala 25 řad.

Po uháčkování potřebné výšky lemu, která je vlastně jeho šířkou, ho sháčkujeme do roury.

POZOR! Abychom udrželi vzor, musíme vždy končit lichou řadou! Sháčkovávat budeme v řadě sudé.

Přízi po poslední KS ve 25. řadě neukončujeme. Lem si  položíme tak, aby směrem k nám ležela poslední řada s neukončenou přízí.

Potom tuto spodní část přeložíme směrem k první řadě.


 Háček vložíme do smyčky po posledním KS a uháčkujeme 1 ŘO.

Vpíchneme do zadní nitě oka ihned u paty tohoto ŘO...


... a poté do smyčky protilehlého (prvního) ŘO ze základního řetízku.


Nahodíme přízi, protáhneme prvními dvěma oky na háčku, nahodíme ještě jednou a protáhneme zbývajícími dvěma oky na háčku.

Sháčkovali jsme první KS z poslední řady a první ŘO z první řady lemu.


Zde je náhled na sháčkovávaná oka z boku.


Tímto způsobem budeme pokračovat až do konce řady.


Řadu končíme KS, přízi neukončujeme, budeme s ní hned háčkovat dál dlaňovou část.


Sháčkovaný lem otočíme na ruby tak, abychom měli sháčkovaný šev uvnitř.


Takto vypadá místo sháčkování otočené do rubu. Vidíte, jak jsme krásně udrželi vroubkovaný vzor a místo sháčkování téměř není vidět.


Háček vložíme do smyčky, která nám zbyla po sháčkování lemu, a uháčkujeme 1 ŘO. Dále pokračujeme KS, které vháčkujeme vždy do okrajového sloupku lemu. Háčkujeme z boku lemu, takže pozor, co řada, to jeden KS.




Na konci musíte mít stejný počet KS jako je počet celkem uháčkovaných řad lemu (u mě 26 KS = 25 řad + 1 sháčkovací řada).



Od druhé řady dlaňové části začneme s přidáváním na palec.

Uháčkujeme 1 ŘO, do stejného oka ještě 1 KS.


Do dalšího oka 2 KS, dále pak po 1 KS do všech ok, do posledního oka kruhové řady pak opět 2 KS. Do té maličké smyčky těsně před tím prvním ŘO (pevné oko z před.řady) NIKDY NEHÁČKUJEME!!!

Řadu ukončíme 1 pevným okem (PO) do toho prvního ŘO.

Třetí řadu pouze přeháčkujeme KS, bez přidávání. Začneme stejným způsobem jako řadu druhou (1 ŘO + 1 KS do stejného oka), pak přeháčkujeme KS (co oko, to 1 KS), končíme jako ve druhé řadě.


Druhou a třetí řadu opakujeme tak dlouho, dokud nedosáhneme potřebný počet ok pro šířku vašeho palce. Mě stačilo přidat celkem 7x, tj. 14 sloupků (1 na začátku a 1 na konci řady).


Průběžně zkoušejte.

Nyní budeme háčkovat POUZE samotný palec.

Uháčkujeme 1 ŘO, do stejného oka 1 KS. Dále uháčkujeme do dalších 6 ok po jednom KS.


Práci otočíme tak, abychom  před sebou měli konec řady, právě uháčkovaných 7 KS budeme mít na druhé straně od sebe.

Uháčkujeme posledních 7 KS na konci řady, před ŘO, do kterého ukončíme 1 PO první řadu palce.


Zde je lépe vidět první uháčkovaná řada palce.


Stejně uháčkujeme ještě jednu nebo dvě řady KS, jak potřebujeme. Já mám tři, protože mám ráda první kloub přikrytý.

Poslední řadu ukončíme tzv. neviditelným okem. Jak na něj, najdete v mém starším návodu na srdíčka pro mámy (srolujte do cca 1/3 návodu). Přízi ukončíme, odstřihneme, volný konec zapravíme cik cak, aby nám při nošení neutekl.

Nyní budeme háčkovat prstovou část.

Háčkem vpíchneme do osmého oka vedle palce (sousedí s posledním KS palce po začátku řady), uháčkujeme 1 KS.


Pokračujeme KS po celém obvodu prstové části. Poslední KS vháčkujeme do oka před osmým KS palce z druhé strany prstové části (před koncem řady).


Aby nám nevznikla mezi palcem a prstovou části mezera, postupujeme takto: háčkem vpíchneme do oka, do kterého jsme háčkovali osmý KS palce, nahodíme přízi a protáhneme.

Potom vpíchneme háčkem do oka, do kterého jsme háčkovali sedmý KS palce, nahodíme přízi a protáhneme. Na háčku máme tři oka.

Nahodíme přízi ještě jednou a protáhneme jí všechna tři oka na háčku.

Sháčkovali jsme dva KS, které jsme vháčkovali do dvou prostředních ok palce. Tak nebudeme mít mezi palcem a prstovou části mezeru, kterou bychom později museli zašívat.


Řadu ukončíme normálně 1 PO do prvního ŘO.


Dále pokračujeme stejně jako u palce v kruhových řadách. Každou řadu začneme 1 ŘO a 1 KS do stejného oka. Dále pokračujeme KS, co oko, to jeden KS.

Háčkujeme do požadované výšky.

Já mám ráda prsty kryté co nejvíc, tak jsem uháčkovala od palce celkem 10 řad KS.

Poslední řadu opět končíme neviditelným okem.

Druhou rukavici uháčkujeme stejně, nerozlišujeme mezi pravou a levou.

Takto uháčkované bezprsťáčky bezvadně sedí, nepadají a jsou i celkem šik.

Pokud si troufnete, můžete uháčkovat pruhované, nebo jednobarevné ozdobit bambulkami, knoflíčky, výšivkami atd. Jen pozor, aby vás zdobení pak někde netlačilo!




AŤ VÁS HŘEJOU!




40 komentářů:

  1. Lenička, návod je perfektný. ja som Robila celoštrikované minulý rok, sú nám stále ok, ale určite vyskúšam aj tento návodík.
    Peknú nedeľu.
    Gabi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Gabi, díky moc, určitě vyzkoušej! Pa, L.

      Vymazat
  2. Lenko, díky za návod. Bezprsťáčky jsou úžasný, určitě je vyzkouším!!
    Hezkou neděli Martiny

    OdpovědětVymazat
  3. Lenka tak tie bezprstacky su uzasne :) Skusim tiez niekedy po vianociach ale cez sviatky si take spravit aj s tymi ponozkami aj ked na tie ponozky este stale zbieram odvahu :) Pekny zvysok vikendu...Nellie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Nellie, tak budu držet palec, ať se Ti dílo podaří! K ponožkám jsem taky musela dozrát, ale určitě do nich jdi, výsledek stojí za to! Pa, L.

      Vymazat
  4. Leničko, opravdu velký hlubokosklon k tvým návodům! Máš je fakt vymakané (a teď myslím i návody i ty bezprsťáky).
    Bylo mi tě líto, když jsem četla minulý příspěvek.
    Ať je líp!
    Měj se hezky, pa Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, moc moc děkuju! No jo no, není každý den svátek, ale už je líp, díky :o) pa, L.

      Vymazat
  5. Leničko...další z tvých super skvělých návodů...moc za něj děkuji.
    Měj se pohodově...Jana

    OdpovědětVymazat
  6. UUÁÁÁ.......takový krásný bezprsťáky.... Já jsem se z nouze musela pustit do palčáků už v pátek. Dcera má totiž na prstě dlahu, tak aby nemrzla. Sice se docela povedly, ale jsou dost velký, tak je stejně asi rozpářu.... :-( Ale na první pokus se myslím povedly, háčkovala jsem prostě jen tak, jak jsem si myslela, že by to mělo být a ono to tak nějak vyšlo :-)
    Ale na ty tvoje prostě nemají, takže dodělám pár zakázek a vrhnu se na ně :-) Díky za návod

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :o) díky za ten obdivný výkřik :o) palčáky taky plánuju, ale pletené, pořádné, teplé, staré už mě opouštějí. Jsi šikula, že ses do toho pustila jen tak "z voleje" a že to vyšlo! Hezký den, L.

      Vymazat
  7. Leni skvělý návod --- potřebuju delší dny nějak rychle utíkají a já nestíhám vše co chci :o(..... :o))) Právě dělám adventní kalendář a mám teprve 5 ponožtičku a budu muset to odložit a začít pracovat na vánoční výměně :o)Už konečně i já Vím pro koho mám tvořit :o) Leni přeju Ti krásný zbytek nedělního dne měj se opravdu báječně .Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Marti, mě ty dny taky přijdou pořád nějaké krátké a teď před vánoci ještě čím dál kratší. Tolik bych toho chtěla ještě stihnout! Pa, L.

      Vymazat
  8. Leni, krasny! Diky za navod, rada jej vyzkousim. Bezprstacky jsou nejen moderni, ale i prakticke. MEj krasny vecerni vecer, Katerina

    OdpovědětVymazat
  9. Leničko i já ti děkuji za návod tyhle musím mít :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Miško, už vymýšlím další :o) hezký den! L.

      Vymazat
  10. Leni tak já jdu pochválit dílko a tady je i návod! Jsi poklad, děkujeme....

    OdpovědětVymazat
  11. Leni, skvělé bezprsťáky i návod! Díky moc a hezký den ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také děkuji, Jani, hezký den i Tobě! L.

      Vymazat
  12. Leni moc děkuji za návod. Jestli dopatlám ten nákrčník (samozřejmě jsem si pořádně nepřečetla návod), tak doufám, že snad, jednou... Zatím je řadím do zástupu "co bych chtěla". Jsi šikovná a hodná a úžasná. Ještě jednou díky. Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za milá a krásná slova, Jani, moc mě zahřála u srdíčka... hezký den, L.

      Vymazat
  13. Leni díky za úžasný návod, hned jak dokončím nákrčník tak se pustím do rukavic. Už se nemůžu dočkat až se v nich ohřeju :-) Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Jitko, tak budu držet palec! Pa, L.

      Vymazat
  14. Lenko,
    opět další super návod a pro mě další věc, kterou si třeba taky jednou uháčkuju ;-)
    Ty jsi prostě neskutečná!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Ilčo, ale jo, jsem skutečná, někdy až moc ;o) hezký den, L.

      Vymazat
  15. Leni, díky za opravdu super návod. Musím zkusit. Pěkný zbytek dne. :-)

    OdpovědětVymazat
  16. Ahoj Lenka, si nesmierne tvorivá a šikovná. Ja neháčkujem, tak len tíško obdivujem.
    Emily

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Emíly, díky moc! A nechceš to zkusit ;o)? L.

      Vymazat
  17. úžasný návod. Z dovolením vyzkouším díky :))

    OdpovědětVymazat
  18. Leni, super!!!!! Dúfam, že tento pár vetrácích rukavíc cestou do práce nespáraš.
    Pá Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Jani! Tento pár už plánu párat nemám ;o) pá, L.

      Vymazat
  19. Leni, tvé rukavičky jsou parádní a Tvůj podrobný návod snad i já negramot na klasické návody zvládnu... už se moc těším, jsi šikulka! pa Maru

    OdpovědětVymazat
  20. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  21. Moc pěkný návod, už na něm pracuji. Rukavičky se mi líbí. jitakyral@gmail.com

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za všechny vaše milé komentáře :o) jsem ráda, že jste se u mě zastavili... A pro anonymní komentující - podepisujte se prosím, případně na sebe vložte i odkaz (pokud se známe z FB nebo MMB), jinak nemám tuchu, kdo mi to vlastně tak pěkně píše :o)!