29. listopadu 2012

Háčkované adventní ponožtičky

Po tom, co jsem před týdnem na blog píchla fotky svých adventních fusekliček pro děti, přišla mi velká spousta mailů s prosíky o návod.

Psát to každému zvlášť by bylo asi (asi určitě) nad moje síly, tak to raději rychle píšu a vkládám pro všechny sem.


Háčkovala jsem dvě velikosti, 23 malých ponožtiček na 1.-23. prosince a jednu velkou, pro větší dáreček na Štědrý den.

Ponožky se háčkují od špičky, přes nárt a chodidlo. Potom se uháčkuje samotná pata, která se sháčkuje, a nakonec přes sháčkovanou patu a nárt háčkujeme holenní část, kterou zakončíme poutkem.

POTŘEBUJEME:
  • zbytky barevných přízí pro háček č. 4-4.5mm (Kačenka, Kája, Lisa, Detroit, Elian...)
  • háček č. 4-4.5mm
  • korálky, knoflíčky, bambulky na zdobení
  • silnější jehlu s větším ouškem na zatažení volných konců přízí

MALÉ PONOŽTIČKY


1.ř.: 4 řet.oka spojit pev.okem do kroužku

2.ř.: 1 řet.oko,10 kr.sloupků do kroužku ze 4 řet.ok, spojit pev.okem do prvního řet.oka = 10 kr.sloupků

3.ř.: 1 řet.oko, do každého sloupku z před.řady 2 kr.sloupky, spojit pev.okem do prvního řet.oka = 20 kr.sloupků

4.ř.: 1 řet.oko, do každého sloupku z před.řady 1 kr.sloupek, spojit pev.okem do prvního řet.oka = 20 kr.sloupků

5.-11.ř.: zopakovat 4.řadu

Máme hotovou špičku a nárt/chodidlo.

Pokračujeme patou.

12.ř.: 1 řet.oko, 10 kr.sloupků, 1 řet. oko, práci otočit (zbývajících 10 ok=nárt odložíme, přes ně nyní háčkovat nebudeme!)

13. 17.ř.: zopakovat 12.ř. (pata má celkem 6 řad po 10 kr.sloupcích)

Patu přeložíme podélně napůl z rubu a za oka poslední řady sháčkujeme pevnými oky k sobě. Ukončíme přízi, odstřihneme, zapošijeme a otočíme do rubu. Sháčkovaný šev musí směřovat dovnitř ponožky.

Pokračujeme holenní částí.

Vpíchneme háčkem doprostřed švu v zadní části paty a hodíme přízi. Uháčkujeme 1 řet. oko.

18.ř.: Pokračujeme z boku paty, kde uháčkujeme 6 kr.sloupků, dále přes nárt, kde uháčkujeme 10 kr.sloupků (těch odložených), a přes druhou půlku paty, kde opět uháčkujeme 6 kr.sloupků. První kruhovou řadu holenní části ukončíme pevným okem do prvního řet.oka. Máme celkem 1 řet.oko + 22 kr.sloupků.

19.-32.ř.: zopakovat 18.ř. (holenní část má celkem 15 řad po 22 kr.sloupcích).

Můžeme přiháčkovat poutko na zavěšení: po uháčkování poslední řady a spojení do pev.okem do prvního řet.oka přizi neukončujeme, ale uháčkujeme cca 18 řet.ok, která připojíme pev.okem do stejného oka, jako jsme končili posl. řadu kr.sloupků. Práci ukončíme, přízi odstřihneme a cik cak zatáhneme do rubu ponožky.



Můžeme střídat podle libosti barvy, nakonec ozdobit knoflíčkem, bambulkou nebo korálky. Vše podle vaší fantazie a potřeb.



VELKÁ ŠTĚDROVEČERNÍ PONOŽKA


1.ř.: 4 řet.oka spojit pev.okem do kroužku

2.ř.: 1 řet.oko,10 kr.sloupků do kroužku ze 4 řet.ok, spojit pev.okem do prvního řet.oka = 10 kr.sloupků

3.ř.: 1 řet.oko, do každého sloupku z před.řady 2 kr.sloupky, spojit pev.okem do prvního řet.oka = 20 kr.sloupků

4.ř.: 1 řet.oko, *do dalšího oka 1 kr.sloupek, do dalšího oka 2 kr.sloupky *, mezi * zopakovat až do konce řady = 30 kr.sloupků

5.- 16.ř.: zopakovat 4.ř.

Máme hotovou špičku a nárt/chodidlo.

Pokračujeme patou.

17.ř.: 1 řet.oko, 15 kr.sloupků, 1 řet. oko, práci otočit (zbývajících 15 ok=nárt odložíme, přes ně nyní háčkovat nebudeme!)

18.-26.ř.: zopakovat 12.ř. (pata má celkem 10 řad po 15 kr.sloupcích)


Patu přeložíme podélně napůl z rubu a za oka poslední řady sháčkujeme pevnými oky k sobě. Ukončíme přízi, odstřihneme, zapošijeme a otočíme do rubu. Sháčkovaný šev musí směřovat dovnitř ponožky.

Pokračujeme holenní částí.

Vpíchneme háčkem doprostřed švu v zadní části paty a hodíme přízi. Uháčkujeme 1 řet. oko.

27.ř.: Pokračujeme z boku paty, kde uháčkujeme 8 kr.sloupků, dále přes nárt, kde uháčkujeme 15 kr.sloupků, a přes druhou půlku paty, kde opět uháčkujeme 8 kr.sloupků. První kruhovou řadu holenní části ukončíme pevným okem do prvního řet.oka. Máme celkem 1 řet.ok + 26 kr.sloupků.

28.-48.ř.: zopakovat 25.ř. (holenní část má celkem 22 řad po 26 kr.sloupcích).

Opět můžeme přiháčkovat poutko na zavěšení: po uháčkování poslední řady a spojení do pev.okem do prvního řet.oka přizi neukončujeme, ale uháčkujeme cca 18 řet.ok, která připojíme pev.okem do stejného oka, jako jsme končili posl. řadu kr.sloupků. Práci ukončíme, přízi odstřihneme a cik cak zatáhneme do rubu ponožky.

A teď jen vydržet a uháčkovat potřebný počet ponožtiček. U nás 2 x 24, takže o zábavu postaráno. Ale už mám skoro hotovo, finišuju s tou poslední štědrovečerní, pak už jen naplnit, pověsit a hlídat děti, aby byly poctivě a braly si opravdu jen jeden dárek každý den!


Pokud už letos nestihnete, tak napřesrok určitě!

KRÁSNÉ ADVENTNÍ TVOŘENÍ!



60 komentářů:

  1. Je to nádhera, Leni! Máš nějaký trik, jak háčkovat 10x rychleji než všichni smrtelníci? :-)

    Návod ukládám, až bude jednou komu je uháčkovat...

    Verča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Verčo, tak to bohužel nemám :o) uznávám, že jsem to sem mohla hodit tak o měsíc dřív, abyste měli čas naháčkovat, ale bylo tolik jiných projektů, že se na tento dostalo až teď :o) takže napřesrok s jistotou! Pa, L.

      Vymazat
    2. Leni to jsem myslela tak, že toho stíháš neobvykle víc, než je běžné. Vůbec mě nenapadlo, že by přišel návod pozdě.

      Krásnou adventní neděli!
      v.

      Vymazat
    3. Ale jo, přišel, ale nenapadlo mě, že by se kalendář v podobě ponožek tak líbil :o) hezký den! L.

      Vymazat
  2. Leni, tebe milují všechny stonožky světa :o)
    Opět super návod, moc zdravím!
    Helena

    OdpovědětVymazat
  3. Jé, super! Možná za pár let jich naháčkuju dost na advent :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Jitko, ono se to tak hrozné zdá, ale není :o), jde to docela rychle :o) hezký den, L.

      Vymazat
  4. Díky moc za návod, dala jsem si to na pinterest a mám v plánu zkusir nějakou červeno-bílou na stromek jako ozdůbky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, to taky není špatný nápad, ubrala bych tu druhou ubírací řadu a pak velikost přizpůsobila počtu ok a bude to super ozdůbka! Hezký den, L.

      Vymazat
  5. Mám tu jedny rozpletený, tak pak zkusim uháčkovat, to jsem fakt ještě nezkoušela ... když nic jiného, aspoň se zasměješ:-))
    Ajka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak do toho jdi, Ajko, :o) když tak se zasmějem obě :o) pá, L.

      Vymazat
  6. Leni,díky moc. Snad se k nim někdy dopracuju.

    Andrea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač, Andrejko, věřím, že budeš hvězda! Pá, L.

      Vymazat
  7. Ahoj Leni, moc děkuji za návod. Myslím, že ho jednou využiju. Krásný den. Helule

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač, Heli, budu se těšit! Pá, L.

      Vymazat
  8. No to bylo jasné,že se budou líbit i pro to jsem ti psala kvůli.....:-)Jsi totiž hrozně šikovná a nápaditá!!!!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdybych uměla napsat piktogram pusy, pošlu Ti jí :o) díky moc a pá, L. P.S.: Na ..... už se pracuje ;o)

      Vymazat
  9. Leni, paráda ... že by pro mě inspirace na příští rok???
    Hezký večer ... Věra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Věrko! No, vzhledem k tomu, že u Tebe to bude taky 2x24, na letošek už bych to taky neviděla :o) držím palec pro příští rok! Pá, L.

      Vymazat
  10. Dobrý večer Leni! Známe se z MMB. /Mimochodem je to tam čím dál horší-zloba, zášť, závist/ Ponožtičky máte krásné.Je to docela piplanda, že jo? Také jsem jich pár po chvilkách naháčkovala pro vnoučka do školky na Mikulášskou nadílku a pro onkodětičky, kam občas pošlu nějaký dáreček. http://www.mimibazar.cz/rodinne_fotografie.php?album=167889. Na zavěšení jako adventní kalendář mi přijdou ale dost těžké, takže poslouží na nadílku. Občas k Vám zavítám a smekám nad Vašimi pracně sepsanými a nafocenými návody. To já neumím. Já si dělám poznámky, ve kterých se občas sama nevyznám. Jste vážně dobrá!!! Ať vás nápady neopouští a háček ať stále sviští !!! V.M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, Věruško! Máte pravdu, na MMB je to teď hrůza, už tam skoro nechodím, jen občas nakouknu, ale postupně se stahuju. Vaše ponožky jsou líbezné, já jsem tuhle naší šílenou hromadu háčkovala po troškách už od září, abych to do adventu vůbec zvládla, a poslední jsem finišovala včera :o) Děkuju moc a zase se budu těšit někdy nashle! L.

      Vymazat
  11. ty jsou tak rozkošné. respekt! a taky ten návod, to je fakt parádní, že to takhle sdílíš. Jsi opravdu šikovná. Moc se mi líbí ty různé knoflíky. Krásný víkend! S.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Sonjo! Díky díky moc! Jsou rozkošné, v reálu daleko víc, když jsou všechny po kopě. Hezký víkend i k vám! L.

      Vymazat
  12. Jeeeemine, sú čarovné a krásne farbičkované:-) ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katarinko, moc moc děkuju! V reálu jsou daleko barevnější, fotka je světlejší. Pá, L.

      Vymazat
  13. Leni, super návod! Ponožtičky jsou roztomiloučké! Krásný víkend!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, Adri, krásný víkend i k vám! L.

      Vymazat
  14. Lenko,
    já opravdu nechápu jak ty to děláš ? !
    Jsi NEJ šikovnější, rychlejší, nejnápaditější, sepisovatelka návodů jakou znám!
    Krásnou první adventní neděli !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilčo, já někdy taky ne. Kdybys viděla, co jsem si toho nabrala a co CHCI do vánoc stihnu, ťukala by sis na čelo ještě zítra :o) díky díky moc!!!! Hezký víkend i k vám, L.

      Vymazat
  15. Jé, Lenko, moc, moc díky. :-) Já už je taky nějak vykoumala. Potřebovala jsem dětičkám do školy, ale ty tvoje musím vyzkoušet taky. Je to krásná piplačka. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, není zač! Piplačka to je, ale milá, když pak vidím ta rozzářená dětská očka, není lepší odměny! Hezký den, L.

      Vymazat
  16. Lenko, no proste nechapu... S timto kolendarem bych musela zacit tak rok do predu a pak bych jej mozna taky zvladla. S jehlickou jsem podstatne rychlejsi :o) Ale kalendar bude famozni! Mej prima den!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Kateřinko! Já začala v září a poslední jsme dokončila včera :o) měla jsem do toho ještě spoustu jiných projektů, co jsem chtěla zvládnout, ale fakt je, že už je háčkuju v podstatě po paměti, aniž bych se na ně výrazně koukala nebo dokonce počítala :o) snad se jednou s jehličkou dočkám podobných úspěchů, zatím jen oprašuju dávno zapomenuté znalosti :o) hezký víkend, L.

      Vymazat
  17. Ahoj Leni tak už i já mám hotové své fusekličky :o) a koukám že jsme háčkovaly úplně podle stejného popisu :o)))Jen tu velkou nemám mám je všechny stejně pidi veliké :o)) Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Marti, tak to je príma, jsi skvělá :o) no vidíš, jak je ten svět malý :o) já myslím,že tyhle ponožky se ve své podstatě kus od kusu neliší, takže je velmi pravděpodobné, že je máme obě stejné :o) hezký večer, L.

      Vymazat
  18. Děkuji také za návod, háčkuji podle vás už nákrčník a návod byl skvělý i pro jakožto začátečnici, vypadá to moc hezky, takže ponožtičky také zkusím. Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, to mě těší, že se nákrčník podlé mého návodu daří! Hezký den, L.

      Vymazat
  19. Tie sú nádhernééé, ...pa , Gabriela.

    OdpovědětVymazat
  20. Krásný ponožtičky,klobouk dolů :-)

    OdpovědětVymazat
  21. Fantastický! Tohle musím dát, i kdybych měla kvůli tomu míň spát :o)
    Ale na letošek to asi nestihnu, jsem strašně pomalá a myslím, že roční syn by to ještě zatím neocenil. Ovšem pro příští rok, to už je jiná! Moc děkuju za krásný nápad a skvěle popsaný návod, ukládám si ;-)
    Měj se krásně!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Jarko! Vítej u mě :o) napřesrok to bude s jistotou ;o) můžeš začít už teď, aspoň budeš mít řádný náskok :o) pa, L.

      Vymazat
  22. Ahoj Leni, narazila jsem na tvůj blog úplnou náhodou, když jsem se na internetu pídila po návodech na háčkování pro úplné začátečníky. Jsem maminka s téměř roční holčičkou, celý svůj život jsem chtěla umět háčkovat a teď se od toho nemůžu odtrhnout. Tvoje výtvory jsou nádherné a tyto ponožtičky mě dostaly! Nevěřila jsem, že to taky dokážu a už mám 2 malinké. Vrhla jsem se na tu velkou ponožku, ale nějak se nemůžu dopočítat. V návodu popisuješ 8 kr. sloupků z boku paty, 15 přes nárt a zase 8 z boku, takže dohromady 26. Mně to teda nevychází ani kdyby jich bylo 31, ale už to nějak domotám :-D Každopádně ti přeji, aby ti to i nadále tak skvěle háčkovalo a děkuji za skvělý blog.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, no dyk máš pravdu, neumím počítat :o) má tam být ne 26, ale 31 ok :o) letím to opravit, díky za upozornění na chybu! Pa, L.

      Vymazat
  23. Dobrý den. Tak já je letos dala. Teda od poloviny jen díky dceři, která chodila a počítala kolik jich už máme a roztleskávala mě a podporovala, dokonce i myla nádobí, abych já mohla háčkovat. Takže je to za námi a teď přemýšlíme co s nimi dál. Zavěsit na šňůrku, větev ... Nějaký osvědčený tip? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Petro! No, tak tomu říkám motivace :o) když i nádobí myla :o) jsou to potvůrky, že, když něco fakt CHTĚJÍ, tak by se přetrhly :o) já jsem věšela na dlouhou stuhu a cik cak připřichovala napínáčky na poličku, ale můžeš i na laťku nebo na tu větev, jestli se vám vejde na stěnu, bude to zajímavé :o)

      Vymazat
  24. Dobrý den, návod je krásný, jen nechápu tu patu :-( nemáte prosím podrobný foto návod? Jsem začátečník, ale ráda bych dcerce udělala punčochu na Mikuláše děkuji Terka nepřišla jsem na to jak vám to tu komentovat pod nějakým jménem, tak to zkouším takto

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc! Tak extra návod jen na patu opravdu nemám, to mě mrzí... zkuste pohledat např. na raverly.com nebo na Pinterestu, případně ještě na mimibazar.cz, tam je spousta návodů a rad, třeba se Vám poštěstí tam najít, co potřebujete. Držím palec a háčku zdar, L.

      Vymazat
  25. krásný nápad,aspon vím,co na příští rok,ale abych udělala dva kalendáře,pro dva syny,to abych začala už po vánocích :-)

    OdpovědětVymazat
  26. Pánečku, to je úrodička. Super návod. Díky,někdy určitě využiji. Škoda, že jsem ho neměla, když jsem se mordovala s ponožtičkami pro panenku. Příště se určitě hodí.

    OdpovědětVymazat
  27. Hey just wanted to give you a quick heads up. The words in your article seem to be running off the screen in Chrome.

    I'm not sure if this is a format issue or something to do with web browser compatibility but I thought I'd
    post to let you know. The style and design look great though!

    Hope you get the problem solved soon. Thanks

    My web site ... my free cams token generator

    OdpovědětVymazat
  28. dobrý den prosím nemáte tip na ponožku na dospělého jak na ni?poradíte mi prosím? prosím písněte na kralovainfo@email.cz děkuji moc Luci

    OdpovědětVymazat
  29. What's Taking place i am new to this, I stumbled upon this
    I've discovered It positively helpful and it has helped me
    out loads. I am hoping to contribute & help different customers like its aided me.
    Good job.

    My website :: minion rush cheats

    OdpovědětVymazat
  30. There's definately a lot to learn about this issue.
    I love alll of the points you've made.

    Havve a look at my site: Las Vegas Whirlpool Repair

    OdpovědětVymazat
  31. Ďakujem krásne za inšpiráciu a návod..... Práve som ich dokončila, je to náááádhera..... :) Použila som iba bielu, červenú a zelenú priadzu..... Škoda, že sa tu nedá vložiť foto, aby som Vám ukázala, aké sú krásne. Ešte raz ďakujem..... :)

    OdpovědětVymazat
  32. Dobry den, pustila jsem se do ponozek a u velke ponozky holenni casti mi nejak nevychazi pocet ok - pisete 1 ro, 8ks pak 15 KS(zbylych z nartove casti) a zase 8 KS coz je dobromady 1 RO + 31 KS ale vy pisete ze rada ma celkem 1 ro a 26 Ks... tak ted jsem z toh zmatena...

    OdpovědětVymazat
  33. Od rady 5 nejak nechapu, vzdy se to porad rozsiruje?? Poradite

    OdpovědětVymazat
  34. Co se stane s ponožkami po rekordu? Bude nějaké smysluplné využití??Děkuji za odpověď.

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za všechny vaše milé komentáře :o) jsem ráda, že jste se u mě zastavili... A pro anonymní komentující - podepisujte se prosím, případně na sebe vložte i odkaz (pokud se známe z FB nebo MMB), jinak nemám tuchu, kdo mi to vlastně tak pěkně píše :o)!