5. listopadu 2012

NĚCO NA KRČEK - ŠÁTEČEK!

Tento šáteček vznikl vlastně jako nouzovka rychlovka, když jsem zjistila, že princezničce z jedné podzimní bundy nepatřičně trčí holý krk. 

A poněvadž je zapřísáhlým odpůrcem roláků a podobných na krk přiléhavých parád, řekla jsem si, že řádně barevný háčkovaný šáteček by mohl být tím pravým kouskem do její garderóby.


Háčkovala jsem z Merina od Vlnapu háčkem č. 4, aby byl šáteček pěkně měkký a poddajný (Janusina doporučuje ještě větší, č. 4.5mm, prý je pak šáteček ještě měkčí a jemnější).

Použité zkratky:

ŘO = řetízkové oko
DS = dlouhý sloupek

Šáteček se háčkuje od středu nejdelší strany směrem dolů ke špičce, rozšiřuje se ve středovém oku směrem do tří stran ke třem cípům.

Začínáme známým magickým kroužkem, do kterého vháčkujeme 3 ŘO - 2 DS - 1 ŘO - 3DS.


Uháčkujeme 3 ŘO a práci otočíme.

Další řadu háčkujeme zrubu té předešlé. Do oka hned u paty těch tří ŘO vháčkujeme 2 DS + 1 ŘO, další dvě oka přeskočíme a pod středové ŘO z předešlé řady vháčkujeme první rozšiřující motiv: 3 DS + 1 ŘO + 3 DS. Uháčkujeme 1 ŘO, další dvě oka opět přeskočíme a do posledního oka (horní ŘO z prvních tří z předešlé řady) vháčkujeme 3 DS.



Každou řadu začínáme třemi ŘO a do stejného oka (smyčka hned u paty těch ŘO) ještě dva DS + 1 ŘO. Skupinku tří DS z předešlé řady vynecháme a pod další ŘO opět tři DS. 
Až dojdeme ke středovému rozšiřujícímu motivu, pod jeho středové ŘO vháčkujeme vždy 3 DS + 1 ŘO + 3 DS.
Každou řadu končíme 3 DS do POSLEDNÍHO oka (je to třetí ŘO z těch prvních tří z počátku předešlé řady).


Můžeme střídat barvy, podle potřeb a fantazie.


Šátek může mít tendenci se v místě začátku trošku špičatit, ale to se postupem práce a po závěrečném obháčkování srovná.


Háčkujeme do požadovaných rozměrů (u nás pro čtyřletou cácorku 20 řad).

Na závěr obháčkujeme jednou řadou krátkých sloupků a středový cíp ještě jednou řadou obloučků (5 DS do jednoho oka, 2 oka vynechat, do dalšího jeden KS, dvě oka vynechat, 5 DS ...). Rovnou část, která půjde okolo krku, obloučky neobháčkováváme, bylo by to u krku nepohodlné. Tam necháme jen krátké sloupky.


Zde je vidět střed šátku a přidávání v každé řadě, a také jak se po obháčkování začátek šátku pěkně srovnal.


Na závěr přišijeme na jeden konec, který půjde okolo krku, velký ozdobný knoflík, s jehož pomocí budeme regulovat šířku šátku okolo krku. Jako knoflíkové dírky využijeme mezery ve vzoru. V pohodě domova tak dítěti naměříme potřebnou velikost šátku okolo krku, zapneme a malý šikula už si pak ve školce může zapnutý šátek přetahovat přes hlavičku sám, aniž by s ním musel nějak zápasit.

Tak co, stane se tento jednoduchý šáteček i kouskem šatníku u vás?

Já už si plánuju jeden i pro sebe.

Tak háčku zdar!



70 komentářů:

  1. Moc pěkná nouzovka rychlovka :o)

    OdpovědětVymazat
  2. Leni, tenhle už teď háčkuji druhý a v plánu mám ještě i pro sebe a možná i další, jde do skvěle a Merino krásně hřeje, i když je to dírkaté :-) Akorát první jsem háčkovala háčkem č.4 a teď jsem si vzala 4,5 a je to ještě příjemnější... Měj se hezky, Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tomu rozumím, tenhle vzoreček je vděčný a věčný :o) u nás taky nezůstane u jednoho, přemýšlím, že bych si ten pro sebe udělala třeba z mohéru. Díky za tip na větší háček, s dovolením jsem s odkazem na Tebe dopsala do návodu :o) Pá, L.

      Vymazat
  3. Leni, teda ten se mi líbí moc,ale nejsem si zrovna jistá,že bych to zvládla. Budu muset na ten návod kouknout pomaleji a ještě jednou.:-) A taky zatím mám doma jen samou camillu, ale láká mě to tedy hodně!

    Andrea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Andrejko, díky, je fakt jednoduchý, myslím, že by to dala, jen vezmi do ruky háček a jdi to rovnou zkusit, uvidíš, že to půjde. Camilla na to moc vhodná není, ale zkoušet to na ní můžeš. Kdyby něco, piš!!! Pá, L.

      Vymazat
  4. Leni, toto mi nerob, to je taká nádhera, hneď by som sa do toho pustila, len kedy to má človek všetko stíhať. Krásny deň. Renata

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :o) Reni, já Tě vždycky tak zlákám, viď :o) taky bych potřebovala ten den o pár hodinek delší, abych stihla všechno, co chci a potřebuju :o) pá, L.

      Vymazat
  5. Ten je super, ale já už chci vyzkoušet tolik Tvých návodů, že nevím co dřív ;-) Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Jitko, to mě moc těší! Pá, L.

      Vymazat
  6. Leni, šátek je parádní! Super návod, musím vyzkoušet. Adriana

    OdpovědětVymazat
  7. Lení,
    já si snad budu muset vzít dva roky prázdnin, abych se pořádně naučila háčkovat a všechny tvoje háčkovací návody vyzkoušela, protože to se fakt nedá!
    A ták by se mi všechny ty háčkované nákrčníky,šátky, balerínky,... hodily!
    Tento mi připomíná, že jsem jako dítě měla stejně háčkovaný pléd nebo pončo, už přesně nevím, jen vím, že bylo bílo-červené a obháčkovávala nás jedna praprateta.
    Že já tenkrát jí nekoukala pod ruce mohla jsem teď s háčkem honit parádu!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Ilonko! Já nosila hodně háčkované jako dítě, moje maminka byla vcelku zručná a babička jakbysmet, a tenhle vzoreček byl skoro na všem :o) pá, L.

      Vymazat
  8. Leni, krasne! Moc se mi libi ta barevnost. A je to urcite lepsi nez sala. Rada vyzkousim. Hezky den, Katerina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Kateřinko! Určitě vyzkoušej, šála na šáteček fakt nemá :o) pá, L.

      Vymazat
  9. Leni, já tě obdivuji - ty si řekneš a za chvíli je daná věc hotová. Kdybys věděla, jak mě všechno dlouho trváááááá ...
    Hezké barevné podzimní dny ... Věra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :o) díky, Věrko, ale jen si nemysli, mě zase trvají dloooooouho jiné věci :o) pá, L.

      Vymazat
  10. Ten je krásne farebný.... No a presvedčivo predvedený malou modelkou. Pekný týždeň, Hela.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Helčo, už se umoudřuje a celkem i pózuje, ale ještě nedávno to byl děs, pořád utíkala a všechno ze sebe zuřivě strhávala :o)

      Vymazat
  11. Lenka satecek je nadherny, a pozeram, ze pre nas ktore nemame taku predstavivost je tu aj navodik... Dakujem Nellie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nellie, díky a nemáš zač! Ráda se podělím, notabene, když jsem tenhle vzoreček stejně nevymyslela :o) pá, L.

      Vymazat
  12. Júúúú...Leničko, to je super návod. Mám pocit, že podle něj spáchám něco i pro sebe. Princezničce posílám ♥, pa pa Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Marti! Určitě spáchej pro sebe, já to mám taky v plánu, nákrčníky už asi čtyři, ale šátek žádný, poslední šel do podzimní výměny :o) princezničce předám, pá, L.

      Vymazat
  13. Opet krásná práce Leni..hezký podvecer ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, Míšo, krásný večer i k vám! L.

      Vymazat
  14. Leničko jednoduchý a nádherný-super!!!!

    OdpovědětVymazat
  15. Leni super!!!
    Dělala jsem tyto šátky jako letní, na hlavičku-culíkandu a měly úspěch, ale na zimu mě to teda nenapadlo :-)
    Hned zítra se do něj pustím a asi i pro sebe, stejně jako vy jsem nečepicová :-)
    A mám obrovskou výhodu, nedá mi to se nepochlubit - do Vlnapu to mám pouhých 10km :-)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! Na léto jsem se jich taky něco nadělala, proto mě napadla i tahle zimní variace... a krutě, 10 km do Vlnapu... jen tiše závidím :o) L.

      Vymazat
  16. Leni, tenhle návod je fakt bomba. Já nejsem v háčkování tak zdatná, takže děkuju za obrázkový návod :-) Určitě to uháčkuju Nince, to se jí bude líbit, protože na filcovou šálu furt remcá. A možná uháčkuju i sobě. Umím si představit, že to čistě bílé vypadá taky super. Mám doma jak vlnu, tak bavlnu, hurá, už se těším! S.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc!!! Určitě holčině uháčkujte, naše na šály taky remcá a tohle nosí bez řečí :o) držím palec, ať se dílo podaří! L.

      Vymazat
  17. Ahoj Leničko, zrovna si podle podobného návodu háčkuji jeden pro sebe.
    Měla jsem doma ale jen Perletu Luxus a je to trošku kousavé a tvrdé, byť háčkuji č.6.
    Příště sázím na jistotu - buď jemňoučké Merino nebo něco s příměsí mohéru.

    Meluzínce :-) moc sluší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky jeden pro sebe plánuju, a jak píšeš, z něčeho s příměsí mohéru. Perleta na tohle bohužel není, je to spíš jak koberec :o) dělám z ní figurky-hračky, je v podstatě nezničitelná :o) tak ať se příště podaří lépe! L.

      Vymazat
    2. :-D "Jako koberec" ... bohužel velmi výstižné přirovnání. :-)
      No jo, pořád padám na ústa a pořád se učím.

      Vymazat
    3. Tak z toho si nic nedělej, já taky :o)

      Vymazat
  18. Ahoj Leni!!
    Jůů- ten je!! A moc Tvojí holčičce sluší!!
    Krásný večer
    Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Jarko, díky Ti moc! Krásný večer i k vám! L.

      Vymazat
  19. super, krásnej šátek, jsi šikoovná Leni, jen tě ještě poprosím napsala by jsi mi ten návod na ty ponožky do e-mailu?? já jsem už párkrát psala a nevím zda došel. můj e-mail je silvie.homm@seznam.cz moc děkuji a přeji hezký večer Silva

    OdpovědětVymazat
  20. Krásné barvičky Leni, a malá princezna je určitě spokojená.
    měj se pěkně Věrka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Věrko, spokojená je, tahá ho všude :o) pá, L.

      Vymazat
  21. Teda Leni ten je!Super barvičky.Děkuji za podrobný návod.Krásný týden!Pa pa Věra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dík moc, Věrko! Krásný týden i Tobě!L.

      Vymazat
  22. Leni, môžeš si otvoriť školu hačkovania, čo Ty všetko nedokážeš ((: zlaté ručičky :)) Pani spisovaťeľka, príspevok o kreatívnom tvorení v škôlke som čítala na jeden dych a pobavila som sa výborne.
    Pá Jana
    Držím palce, aby malá princezná tento mesiac navštívila škôlku viac ako 6x.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :o) no to už bych skoro mohla :o) díky moc! Píšu ráda, pomáhá mi to vypustit nashromážděnou "páru" :o) pá, L.

      Vymazat
  23. Leni, je opravdu parádní! Jednoduchým háčkováním těmi správnými barvami vznikne veliká paráda!
    Moc tě zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Helenko, přesně tak jsem to myslela :o) Pá, L.

      Vymazat
  24. Leni šálka aby krčku bylo teploučko je krásná :o) Martina

    OdpovědětVymazat
  25. Leni, ten je! Brala bych ho všema deseti ;-). Velká šikulka jsi!
    Vivi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Vivčo, a Ty háčkem nevládneš :o)? L.

      Vymazat
  26. Odpovědi
    1. Leni poslala jsem ti e-mail, Silva

      Vymazat
    2. Dostala jsem, děkuji, odpověděla jsem. L.

      Vymazat
  27. Leni, návody jsou super, mohla bych tě poprosit do e-mailu o návod na ty háčkované ponožky?? kokám že se mi tu neukazují moje komentáře, tak doufám že aspon ten se zobrazí. Děkujji Silva silvie.hmm@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  28. Čuky Leni, čovole to sú prdy, to sú prdy! Bereš ten blog řádcky zodpovědně;-D. Než se já proberu, ty tu máš mrtě příspěvků smrdících novotó. Dobre, dobre. No a návod si vyplkla prďácké:o). Děkuji srdečně. Budu muset nažhavit hák a ozkúšet taký epesní krkhřejič, Esťulenka bude jistě nadšená.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No těbůh, Mišulíne, Tě zdravim! To víš, já jak dřepnu k tomu háku, tak Ti ňák nevim, kdy to stopnout :o) perutě si ňák nedaj říct a porád by něco dělaly. A kebule toho má takový kupy v zásobě, že Ti ani nevim, kdy to všecko zmáknout! Nažhav hák i perutě a šlápni do toho, ať má Esťulína taky ňákou řáckou parádu od mutery!

      Vymazat
  29. Dobrý den aleni,
    pustila jsem se do tohoto krásného šátečku, protože obyčejné šálky mě moc nebaví. Chtěla bych se zeptat jak napojujete novou přízi a co děláte s konečkem? Na tom obrázku to vypadá, že žádné konečky nejsou! Kde jsou? :-) Nevím jestli po každém jinobarevném pruhu přízi ustřihnout nebo co s ní? Děkuji moc za odpověď.
    S pozdravem

    Veronika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Veru! Novou přízi napojím hned do posledního sloupku předchozí řady, můžete mrknout třeba sem http://fizule71.blogspot.cz/2012/04/barevne-hackovane-plochy-prechody-barev.html, tam mám přesně popsáno a nafoceno, jak se to dělá. A ty volné konce rovnou zaháčkuju do další řady sloupků a pak ještě zatáhnu jednou v protisměru nebo cik cak do práce, aby konečky nevyklouzly. L.

      Vymazat
  30. Takhle to dopadá kyž spěchám!! Samozdřejmě jsem chtěla napsat Leni!!!!!!!!!!!
    Veronika

    OdpovědětVymazat
  31. Jupííííííííí,
    to je ale fofr!! Děkuji a přeji pěkný zbytek dne.
    Veronika

    OdpovědětVymazat
  32. tento návodik je úplne super..........spravila som podľa neho malej takú zimnú šatku......alebo trojuholníkový šálik...alebo ako by som to nazvala........veľmi dobre sa robil a išlo to aj rychlo :-D a mali sme so šálikom veľký úspech :-D ďakujem za návodík :-D martina

    OdpovědětVymazat
  33. Děkuji, je super, za večer hotov!! :-)

    OdpovědětVymazat
  34. Tak ja začala včera večer a dnes doděláno, velký šátek pro mne (malé udělám příště). Ráno ještě začistím konce a mám co nosit do nepohody.
    Díky za návod, je super, pěkně to přibývalo (Elian, skoro dvě 50 g klubíčka padla).

    OdpovědětVymazat
  35. Dobry den Lenko,diky moc za navod je krasny a jednoduchy. Jen bych chtela jeste takovou cepicku. Mohla byste mi pomoci? Diky moc a jeste jedna pochvala,jste sikulka a ja diky vam uz taky,detem se moc libi 😃😃😃 Sarka

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za všechny vaše milé komentáře :o) jsem ráda, že jste se u mě zastavili... A pro anonymní komentující - podepisujte se prosím, případně na sebe vložte i odkaz (pokud se známe z FB nebo MMB), jinak nemám tuchu, kdo mi to vlastně tak pěkně píše :o)!