22. listopadu 2012


Tuhle žlutou potvůrku jménem Oncidium jsem dostala k narozeninám před třemi lety. Byla nádherně nakvetlá, upravená v malém květináčku, vysoký okvětní stvol byl plný květů i ještě nerozvitých poupat.

V teplém panelákovém bytě ovšem všechna poupata velmi rychle vykvetla, odkvetla a záhy opadala. Za měsíc bylo po parádě.

Dlouho se nic nedělo. Květinku jsem podle návodu pečlivě zalévala, rosila, hnojila, přesazovala, prosila, nadávala, slibovala, vyhrožovala.

Zvysoka na mě kašlala. Když do mého vrchovatého hrnečku dopadla ona pověstná kapka a hrneček přetekl, putovala milá krasavice, teplomilná neteplomilná, na okno do ložnice na severní stranu. V létě v zimě na ní proudil horký i ledový vzduch a to jako by jí náramně svědčilo. Vyrazila spoustu vzdušných kořenů i nových pahlíz, ale po květech ani památky.

Terorizovala mě svojí nevšímavostí k mé péči tři roky.

Letos v září mě odměnila. Z jedné novější hlízy vyrazil. Okvětní stvol. Málem jsem se z toho radostí opila.

Za měsíc ovšem vyrazil z jiné hlízy druhý.

A za další dva týdny třetí.

Jako by mi chtěla ty tři roky vynahradit. Za každý rok jeden stvol.

Postupně nakvétají a okno zaplňují žlutou září.

Každý den jí chodím pozorovat, sbírám odkvetlé a opadané kvítky, culím se na ní jak ťululum a jsem nadšená a spokojená.


Nikdy mě nepřestane fascinovat dokonalost těch drobných kvítků, vysoustružená těmi nejdokonalejšími nástroji, kterými příroda disponuje.




KRÁSNÝ ROZKVETLÝ DEN!




24 komentářů:

  1. Leničko ta je nádherná!!!!!!!!Mám také jednu co už 2 roky nekvetla a ještě se jí nehce:-(Tak snad se poštěstí jako tobě!Krásný den!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Miško! Osvědčil se mi přístup vzájemené tolerance: já jí neotravuju svou péčí a ona mě odmění svými květy :o) držím pěstě, ať Ti taky brzy tak krásně vykvete! Pa, L.

      Vymazat
  2. Leni tuhle mám také mě kvetla v létě ted ale zeje prázdnotou :o) Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi vždycky potřebuje delší oddych :o) držím palce, ať Ti zase brzy vykvete! L.

      Vymazat
  3. Leni, no tak to je naprostá nádhera. Toho já se nedočkám ... neb u mě tyto květinky prostě nejdou. Okno na sever mám jen v ložnici - střešní a v koupelně a to dosti malinké. Ale nevadí, pokochala jsem se u tebe.
    Hezký večer ... Věra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni - co ty a číslo 11? - více u mě - vítej mezi vyvolenými.
      Hezký večer ... Věra

      Vymazat
    2. Díky, Věrko! To je škoda, že se u vás květinkám nedaří... já se vůbec divím, že nám v tom suchém paneláku něco jde :o) hezký večer! L.

      Vymazat
  4. Leni ta je nádherná,já mám fialkovou a pipadám si trochu jako kozel zahradníkem protože sotva dokvetla už má nový výhonek.Radka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Radko, tak to je príma, gratuluju, evidentně se jí u vás daří! L.

      Vymazat
  5. Leni, ta tedy je! Ráda věřím, že se raduješ! Mě teď na květ nasadily všechny 3 orchideje, tak se těším...
    Měj hezký večer, pa Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Helenko, mě nasadila už i druhá, phalenopsis, jsem zvědavá, jestli to dotáhne až do finále :o) hezký večer, L.

      Vymazat
  6. Leni, to je žlutá nádherná záplava květů! Radost pohledět v těchto pošmourných dnech... Hezký večer, Maru

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, Maruško! Cítím to úplně stejně! Hezký večer, L.

      Vymazat
  7. Leni, to je krása. Já si nejprve myslela, jestli ses nespletla a nedala foto z jara. ;-)Tiše závidím. Tak krásné kochání. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, no máme to tu jak na rozkvetlé louce :o) hezký večer, L.

      Vymazat
  8. mě moje první orchidej taky vyhodila bokovní čahoun a vypadá to, že se nsad zadaří. A přesně jak říkáš. Nevšímám si jí jen potajmu pokukuji po květech.Ale hodlám ji enchat at sama ukáže co umí. Jo a mimochodem ta tvoje je nádherná moc..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc! Držím palec, ať to orchidejka úspěšně zvládne až do finále :o) pěkný večer, L.

      Vymazat
  9. Leni, je nádherná! Má úžasnou barvu! Mě taky občas orchideje kvetou, ale tak moc tedy ne. Jinak, asi už jsem několikátá, ale máš u mě na blogu 11, tak nakoukni. Ty si s tím určitě poradíš...Hezký pátek! Adriana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Adri! Díky za tu 11, kouknu. Hezký večer, L.

      Vymazat
  10. Leni, tak takovou žlutou krasavici bych doma taky obdivovala.
    Bohužel se u nás květinám "nějak" (asi jsem kozel-zahradník) nedaří. Máme úzké parapety a stará kastlová okna, takže buď na ně praží nebo případně táhne hlad + horko z radiátoru...
    Nu, všecko mi doma pomírá a jediné, co se drží, je voskovka na ledničce...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "táhne CHlad" ... jsem myslela. :-) Ale hlad možná taky. :-)))

      Vymazat
    2. Díky, Alenko, někdy se prostě nedaří, ani kdyby se člověk na hlavu stavěl :o) nám se na starých oknech kytkám taky moc nedařilo, ale co máme nová plastová, tak je to opravdu o hodně lepší. Aspoň že ta voskovka je u vás spokojená, umí nádherně kvést! Pa, L.

      Vymazat
  11. Lení,
    krásně ti to doma kvete :-)
    Máš u mě na blogu štafetu 11, tak si jí prosím u mě vyzvedni!
    Krásný víkend!
    P.S. Ozvu se ještě na email kvůli tomu nedělnímu srazu, nějak se mi vše zkomplikovalo :-o

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, Ilonko! Díky za štafetu, kouknu. Já v neděli nikam nejedu, nepozvali mě. Hezký večer, L.

      Vymazat

Děkuji moc za všechny vaše milé komentáře :o) jsem ráda, že jste se u mě zastavili... A pro anonymní komentující - podepisujte se prosím, případně na sebe vložte i odkaz (pokud se známe z FB nebo MMB), jinak nemám tuchu, kdo mi to vlastně tak pěkně píše :o)!