7. prosince 2012

VÁNOČNÍ KOLEČKO


Tahle vánoční dekorace mi padla do oka před několika lety na internetu. Návod je velmi jednoduchý, ale to hlavně pro mě :o). Protože je mezi vámi spousta začínajících nebo ne tak zkušených háčkařek, nafotila jsem podrobný návod krok za krokem.

Kolečko můžete háčkovat z bavlněné příze různé síly. Háčkovala jsem ho z Katky, Sněhurky i Moniky a ze všech těchto přízí vypadala kolečka náramně.

Čím silnější příze, tím větší kolečko.

Toto červené je háčkované z Katky, háčkem (pozor!) č. 0 na přízi!!!

Tak jdem na to.

Nahodíme 36 řetízkových ok, která spojíme pevným okem do kroužku. Pozor, až se řetízek při spojování do kroužku nepřekroutí!


1.řada: 3 řet.oka (2 namísto prvního dl.sloupku + 1 řet.oko na okénko). Do dalších ok vháčkujeme vždy 1 dl.sloupek + 1 řet. oko.

Na konci řady budeme mít 36 dl.sloupků + 36 řet.ok mezi nimi.


Uzavřeme pevným okem do 2. řet.oka z počátku řady.


2. řada: 2 řet.oka a pod první řet.oko (okénko) vháčkujeme 1 d.sloupek. Dále budeme háčkovat vždy po 2 dl.sloupcích pod každé řet.oko z první řady.

Opět ukončíme pevným okem, tentokrát do horní smyčky třetího řet.oka z počátku řady.


4. řada: 4 řet.oka (2 namísto prvního dl.sloupku + 2 řet.oka na velké okénko), * vynechat jedno oko, do dalšího 1 dl. sloupek + 2 řet.oka*. Vzor mezi * opakujeme až do konce řady.

Detail velkých okének.


Tuto řadu ukončíme pevným okem do druhého z prvních čtyř řet.ok. Máme 36 velkých okének.


5. řada: 2 řet.oka, * do prvního okénka 2 dl.sloupky, do dalšího dl.sloupku z před.řady 1 dl. sloupek, 2 řet.oka, vynechat okénko, do dalšího dl.sloupku z před.řady 1 dl. sloupek *. Vzor mezi * opakujeme až do konce řady.


Opět ukončíme pevným okem, tentokrát do horní smyčky třetího řet.oka z počátku řady.

Máme 18 kostiček a 18 okének mezi nimi.


6. řada: 9 řet.ok, ukotvit pevným okem do posledního dl.sloupku kostičky, * 8 řet.ok, ukotvit pev.okem do prvního dl.sloupku kostičky, 8 řet.ok, ukotvit pev.okem do posledního dl.sloupku kostičky*. Vzor mezi * opakujeme až do konce řady.


Máme celkem 35 obloučků + 8 řet. ok z posledního obloučku. Tuto řadu neukončujeme pevným okem.


Odstřihneme si delší konec příze, který protáhneme posledním řet.okem (řetízek tak ukončíme).


Tento volný konec si navlékneme do špičaté jehly s větším ouškem. Jehlou vpíchneme do prvního z devíti řet.ok z počátku řady a to směrem z lícu do rubu.


Protáhneme celý volný konec příze a utáhneme tak, aby se nám vytvořil poslední, 36. oblouček.


Jehlou vpíchneme opět do prvního řet.oka z prvních devíti a opět směrem z lícu do rubu. Přízi už neprotahujeme celou, ale necháme si velkou smyčku, která bude sloužit k budoucímu zavěšení dekorace.



Volný konec zapošijeme zrubu cik cak, tak abychom volný konec zajistili proti vyklouznutí a zároveň co nejméně viditelně.


Ještě nenaškrobené kolečko. Vypadá trošku jako nepovedené ozubené kolo, ale to všechno spravíme vypnutím a řádným naškrobením.


Na vhodnou desku (já používám korkovou nástěnku, kterou jsem za tímto účelem dočasně scizila dětem) natáhneme čistou bavlněnou látku (používám starou látkovou plenku).

Na ní pečlivě vypneme uháčkované kolečko, a to rubem vzhůru: nejdříve si vytvarujeme střed kolečka pomocí cca 6-8 špendlíků, aby bylo vnitřní kolečko pěkně pravidelné. Až vypneme i obloučky, můžeme tyto středové špendlíky vyndat. Pokud jste vypínali poctivě, kolečko se krásně zakulatí samo.

Potom špendlíkem nabíráme jeden oblouček za druhým, vytahujeme do délky a špendlíme do podložky.


Po řádném vypnutí kolečka (bacha na ty obloučky, mají tendenci nechat se vypnout různými směry, jen ne tím správným) si odlijeme do víčka trošku škrobu (používám neředěný škrob z Tesca, 1l bratru za 35,-, vydrží věky) a čistým (!) plochým štětcem (opět za tímto účelem odcizeno dětem) naneseme řádnou vrstvu škrobu. Kolečko musí být pořádně promáchané, aby se nezačalo brzy lámat a pěkně drželo tvar! Trochou škrobu přetřeme i dlouhé poutko.

Nejlépe přes noc necháme pořádně uschnout. Při vytahování špendlíků doporučuji si každý oblouček vždy přidržet, aby se vám nestalo, že se oblouček přilepený ke špendlíku při jeho vytahování "zlomí".


Řadou velkých okének provlékneme ozdobnou stužku a uvážeme.


A krásná vánoční dekorace je hotová! Už jen pověsit nebo zabalit do celofánu s mašlí a darovat!

Tady je bílá varianta, u které jsem ale v poslední řadě u poutka udělala chybu, přeskočila jsem jedno okénko a zapomněla uháčkovat jeden oblouček. Samozřejmě jsem na to přišla až při vypínání a poslední, co se mi v té chvíli chtělo dělat, bylo párat to a opravovat. Takže kolečko visí u nás doma, bo jsem se styděla takový paskvil někomu dát :o).


Světlounce béžová varianta se zlatobílou mašlí, kterou jsem vyrobila do vánoční výměny, kterou zorganizovala Janička.


A tady červenobílá zmenšená varianta: vynechala jsem předposlední řadu kostiček a uháčkovala rovnou obloučky.

Vlastně to byla taková z nouze ctnost, na ty kostičky jsem totiž zapomněla :o). Tak jsem jednoduchou zlatou stužku protáhla první řadou malých okének a taky to nejni tak ouplně špatný :o)



Loňská kolečka v modrobílé variantě. Celou sadu jsem háčkovala pro kamarádku na zakázku, mají rádi vánoce ve stříbrno-bílo-modré a tohle se jí moooc líbilo. Prý sklízeli úspěch od všech návštěv, což mě samozřejmě nebývale těší :o).


Jak vidíte, vaší kreativitě a fantazii se meze nekladou.

TAKŽE KRÁSNÝ ADVENT A HÁČKU ZDAR!

Vaše,

46 komentářů:

  1. Milá Lenko, moc krásná a na háčkování jednoduchá kolečka - děkuji za návod. A poslední foto s modrou mašličkou je háčkování skvělé - jsi šikula.
    Leničko, přeji tobě i tvé rodině hezký a pohodový druhý adventní víkend. Radost všem. Jarmila

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Jarmilko, díky moc! Krásný advent i k vám! L.

      Vymazat
  2. Lenko, diky za navod za hackovani, ale hlavne na skrobeni. My jakozto zacatecnici totiz neumime ani toto. Takze diky za radu. Ale potrebovaly bychom jeste jednu, tu totiz neexistuje skrob. Neuveritelne, ze? Nemas napad co jineho pouzit? Mamka zkousela cukrovou vodu, ale to nefunguje. Ted skrobila skrobem na vareni, ale ten je malo "tvrdy". Tak fakt nevim... No treba mas nejaky figl. Hezky den, Katka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. v papírnictví nebo hobby prodejnách mají dekorační tužidlo - nevzpomenu na přesný název - je nevypratelné. Kdysi jsem s tím tvarovala látkové kloboučky na sklenice.
      Ajka

      Vymazat
    2. Ahoj, Katynko! Ohledně škrobení už Ti odpověděla Ajka, zkus se po něčem podobném podívat u vás nebo se i zeptej, co by se na to dalo použít. Držím palec, ať se to podaří! Krásný advent, L.

      Vymazat
  3. Jednou jsem zpevňovala zvonečky lakem na vlasy. Nastříkat zhusta a nechat uschnout. Taky funguje (a voní :-) ). Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Petro! Tak to jsem ještě nezkoušela, ale nepochybuju, že to funguje :o) a opravdu to vydrží dlouhou dobu? Běžným škrobem to vydrží roky, ale lak na vlasy přece jen vyprchává, proto se ptám. Hezký advent, L.

      Vymazat
  4. Ahoj Leničko...děkuji za perfektní návod, určitě kolečko podle tvého popisu vyzkouším.Hezky se uzdravte, pa pa Martina ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Marti, díky moc! Malá už je v pohodě, ale na mě to sedlo a ne a ne se z toho vyhrabat :o( v pondělí jdu znovu k lékaři, snad mi poradí něco lepšího :o) hezký advent, L.

      Vymazat
  5. Ahoj...díky za super návod..kolečko vyzkouším...Pěkný víkend :)Lenka

    OdpovědětVymazat
  6. Děkuji za super tip a návod na krásnou dekoraci. Určitě vyzkouším. Tvoje naávody jsou všechny boží, jenom mám malou zásobu háčků, budu muset postupně dokoupit, zatím jsem si vystačila z č. 2,5, 3 a 4,5. No nic moc, že jo.... :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Jíťo, díky moc! Určitě vyzkoušej, stojí to za to. Já jsem taky zpočátku neměla všechny háčky a postupně dokupovala. Dneska jich mám asi 25 :o), i několik kusů od jedné velikosti :o) hezký den, L.

      Vymazat
  7. ty bílé se mi móc líbí....
    Ajka

    OdpovědětVymazat
  8. Lenka tak to su nadherne kolieska, dakujem opat za tvoj skvely navodik...urcite vyskusam a ozdobim si tym cecinu - ihlicie...Akurat tvorim vlocky podla Helenky a neskor sa urcite pustim do takeho krasneho kolieska...Pekny vikendik...Nellie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Nellie, na větvičkách to bude vypadat moc krásně! Hezký advent, L.

      Vymazat
  9. Leničko ty si prostě úžasn-miluji tvé háčkování ač mě samotné moc nejde!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Miško, díky díky moc! Jen trénuj a uvidíš, jak to za pár týdnů nebo měsíců bude o dost lepší! Držím palec ;o) pá, L.

      Vymazat
  10. Leničko, v návodech jsi naprosto nepřekonatelná! Úžasná dekorace, super vychytávka s tím štětcem.
    Měj hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, Helenko! Tvoje slova mě moc potěšila :o) krásný den, L.

      Vymazat
  11. Ahoj Leni, tak tenhle návod mi přišel akorát tak včas - už vím, co dám do dalšího volného okénka ve stole. Zatím mám vánočně zabydlena pouze 2 a 2 ještě čekají, co vymyslím.
    Super, moc děkuji ...
    Hezký víkend ... Věra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemáš zač, Věrko! Já děkuju za Tvojí pochvalu! Krásný den, L.

      Vymazat
  12. Leni, kolečka jsou parádní! Díky za návod, hned jdu vyzkoušet. Adriana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Adri! Tak se pak nezapomeň pochlubit! Pá, L.

      Vymazat
  13. Ahoj Leni, kolečka jsou krásná, určitě vyzkouším, děkuji za návod. Hezký víkend, Simona.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Simono! Krásný víkend i k vám! L.

      Vymazat
  14. kolečka jsou perfektní i ten návod.:))

    OdpovědětVymazat
  15. Ahoj, kolečka jsou krásná, potvrzují rčení, že v jednoduchosti je krása, díky za inspiraci. Uložím si návod, a příští rok budou viset na našem stromečku.
    Ozdoby háčkuji už několik let, každý rok přidám jeden nový druh.
    Pro letošek to vyhrály andílci.
    A musím se podělit o zkušenost s tužením. Tužím dispersním lepidlem - Herkulem. Postup je stejný, jako u Tebe Leni, jen s tím rozdílem, že místo bavlněné látky dávám igelitovou folii.
    Krásně to drží, a vůbec to nežloutne. A není problém ozdobu vyprat a znovu natužit.
    Pavla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Pavlo, díky moc! Herkules jsem také používala, jen se mi zdá, že po určité době začne vyprchávat a ozdobičky se mi začnou kroutit :o) hezký den, L.

      Vymazat
  16. Zdravím, máte to moc krásné, skvělé háčkování, děkuji za perfektní návod, určitě co nejdřív vyzkouším:-))) U nás letos frčí háčkované vločky ... Krásný advent Mara

    OdpovědětVymazat
  17. Leni, opět nádhera. :-)Díky moc i za perfektní návod. Kolečko uháčkováno, taktéž z Katky. Ještě zkusím ze Sněhurky slaboučkým háčkem, aby bylo menší. Prosím, nemáš uložený návod i na ten modrobílý zvoneček? Zatím jsem jako zvoneček háčkovala sukýnkovou část od andělíčka. ;-)
    Měj se hezky předvánočně a ať je konečně líp!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Dášo, no Ty jsi fofřík :o) díky moc, už se nám daří lépe, malá šla dnes zase po 10 dnech do školy, moc se těšila, já ještě pořád duchcám, ale lepší se to, snad budu na vánoce fit :o) krásný zasněžený den, L.

      Vymazat
  18. To je krása Leni! Miluju vlastnoručně vyráběné ozdoby. Kdysi jsem pletla i slaměné ozdoby, ale to jsem měla slámu připravenou (nastříhanou, protřízenou a namočenou) až pod nos. Takže teď věším na stromeček jen perníčky nebo řetězy z pomerančové kůry. Myslím, že se vedle nich pár háčkovaných koleček bude rozhodně vyjímat!
    Verča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoja, Verčo! Díky moc, určitě kolečka zkus! Krásný den, L.

      Vymazat
  19. Leni jsi úžasná!Děkuji za další super návod.Kolečka jsou božííí.Hezký den.Věra

    OdpovědětVymazat
  20. Boháča Leni.... na tých fotkách to vyzerá veľmi jednoduché hačkovanie, ale realita je iná.
    Kráááásne.
    Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Jani, díky moc! Copak, nedaří se? Kdyžtak napiš! Krásný den, L.

      Vymazat
  21. Čovole tož také zdrowim u Tebe na blogu. Nějak nic nestíhám při tom zazimování:o). Máš tu opět epesní hákované čmanění!!! Jsi nesmrtelná čmaňulena, že nás tak řádně zásobuješ návodama, hen Ti nevím, kdy se jako zrovna já dohrabkám k tomu, abych to též všecko prubla;-0. Každopídně bohouské příspěvky. Čuky muky Mišul

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tě zdravim, čéče, to je prímácký, žes zase došla :o) heleď, čéče, to neřeš, já bych zas chtěla mrskat jehlou a něco vypotit u šičáku, ale ňák nestíhám, je to kalup todleto před svátkama, a ňák docházej sily. Pac a pusu do Hanácka, L.

      Vymazat
  22. Mila Lenicka moc dekujem ses tak dobra je supr vidim u tebe jak musim hackovat krok za krokem to je fin .Mam radost koukam na tvuj blog ses sikulka dik .Hezky tebe zdravim Karin

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Karin! Moc děkuju za krásná slova :o) měj se moc hezky! L.

      Vymazat
  23. Ahoj Leni....tvoje návody jsou supe ra bezkonkurenční...pravě jsem uháčkovala podle tebe několik vánočník koleček..... už i čepičku....bačkůrky, pouzdro na mobil...atd.....bylo by možné vložit sem návod na nějaké vánoční vločky a zvonečky.....moc prosím....at hledám jak hledám...lepší navody než tvoje jsem na internetu neobjevila......moc ti děkuji za inspirace.....Katka na FB jako Kateřina Novotná

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za všechny vaše milé komentáře :o) jsem ráda, že jste se u mě zastavili... A pro anonymní komentující - podepisujte se prosím, případně na sebe vložte i odkaz (pokud se známe z FB nebo MMB), jinak nemám tuchu, kdo mi to vlastně tak pěkně píše :o)!