30. října 2013

DUŠIČKOVÉ SVĚTÝLKO

Blíží se přelom října a listopadu a s ním i dušičkový čas. Poslední říjnovou noc nás čeká tzv. halloween - předvečer svátku všech svatých nebo-li první nešpory (podrobně jsem o tomto původně keltském svátku psala vloni). A v závěsu za ním i nám dnes bližší Památka zesnulých nebo-li dušičky.

Vloni jsme vyráběli strašidelná světýlka, letos jsem si řekla, že si nějaké pěkné uháčkujem. A protože už jsem delší dobu toužila pokořit tzv. šalamounův uzel, naskytla se bezva příležitost zkusit oboje skloubit.


Použila jsem 100% mercerovanou bavlněnou přízi Camilla v přírodně bílé barvě, háček č. 2.5mm na vlnu a sklenici od jihočeského jogurtu, kterou jsem zbavila všech nálepek a lepidel (ta jdou dolů obzvláště špatně).

Použité zkratky:
řo - řetízkové oko
po - pevné oko
ks - krátký sloupek


 Uháčkujeme 7 řo, která spojíme jedním po do kroužku.


Oko, které máme na háčku vytáhneme do délky cca 1 cm, nahodíme přízi a protáhneme (obr. 1).
Háček vpíchneme pod jednoduchou smyčku vytaženého oka (obr. 2), nahodíme přízi a protáhneme, na háčku máme dvě oka (obr. 3). Nahodíme přízi a protáhneme oběma oky na háčku (obr. 4) - krátký sloupek.
Uháčkovali jsme první část šalamounova uzlu.


Postup z obrázků 1. - 4. zopakujeme ještě jednou a tento dvojitý uzel přichytíme jedním ks do kroužku z řo. Snažíme se, abychom vytahovaná oka měli všechna stejná.
Uháčkovali jsme první šalamounův uzel, který nám vytvořil první okvětní lístek kytičky, která bude základnou svítilničky.
Šalamounův uzel je tvořen dvěma smyčkami s krátkým sloupkem uprostřed.

Tento postup zopakujeme celkem 6x. Poslední lístek ukotvíme jedním ks do spodní smyčky u paty prvního uzlu. To nám krásně uzavře první řadu a dotvoří základní kytičku.
Pokračujeme dalším šalamounovým uzlem, který ukotvíme do prostředního ks uprostřed prvního uzlu (viz šipka).

 

Další uzly budeme přiháčkovávat jedním ks vždy do toho prostředního ks mezi dvěma smyčkami uzlu. 
Druhou řadu uzlů ukončíme jedním ks do prostředního ks uzlu, kterým jsme tuto řadu začínali (viz šipka).


Takto vypadá kytičkové dno navlečené na skleničce.


Výše popsaný postup opakujeme stále dokola, až dosáhneme potřebné výše. Končit bychom měli pod tím šroubovacím okrajem, návlek na skleničce by měl být napnutý, aby vzor pěkně vynikl.
Poslední řadu uzlů končíme nad prvním uzlem, který vychází ze základní kytičky.

Uháčkujeme ozdobný okraj: mezi středovými ks uprostřed jednotlivých uzlů poslední řady uháčkujeme obloučky ze šesti řo, které ukotvuje do středových ks uprostřed uzlů pevnými oky. Na začátku uháčkujeme pouze 3 řo (pouze polovina uzlu).
Pod tyto obloučky pak uháčkujeme 6, resp. 3 ks. Tato řada nám horní část trošku stáhne.


Pokračujeme řadou okýnek z jednoho dlouhého sloupku a jednoho řetízkového oka, jedno oko z předešlé řady vždy vynecháme.
V další řadě opět krátké sloupky, jen přeháčkujeme, žádný nepřidáváme ani neubíráme.
Nakonec korunka z obloučků řetízkových ok: 3 řo - jedno oko vynechat - 1 po. A tak stále dokolečka dokola.


Základní futrálek na svítilničku je hotový.


A pak už je stačí popustit uzdu fantazii a zdobit a zdobit a zdobit!

Já jsem ještě řadou okýnek protáhla stužku, pořádně přitáhla a uvázla na mašli, aby futrálek na svítilničce pěkně držel.




KRÁSNÉ SVĚTLÍŠKOVÁNÍ!

Pa, L.


52 komentářů:

  1. Leničko...o Šalamounově uzlu slyším poprvé a myslím,že by mě hodně potrápil o)).Výsledek je ale nádherný,zdolala jsi ho dokonale.
    Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Jani, no nemysli, já na něj před časem taky koukala vyjeveně :o) tento uzel jsem znala, ale jeho název ne. Držím palec, ať se podaří, až se do něj pustíš! Pa, L.

      Vymazat
  2. Leni ten zkusím,podle videa na youtubku jsem z uzlu byla jelen! Vůbec mi nešel...snad se mi povede podle Tvého super návodu.Díky! Lucernička je moc hezká!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Marcelko, tak snad se Ti podle mého návodu podaří! Krásný večer, L.

      Vymazat
  3. Pomóóóc :o) - Leni ty mi dáváš, opět taková krásná "záludnost", to prostě musím vyzkoušet. Kam na ty nápady chodíš ? Ale vážně - jsi nesmírně šikovná a já mám vždy radost když u tebe najdu nejenom bezva nápad, ale zároveň super návod. Jsi moje nejoblíbenější "blogařka" :-)))). Tak krásné SVĚTLÍŠKOVÁNÍ......

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :o) neboj, Ali, žádná záludnost to není... vyzkoušej a nedej se, nepochybuju, že to zvládneš! Díky moc za Tvou věrnost a časté návštěvy, moc mě to těší! Krásný večer, L.

      Vymazat
  4. Hezký svícen, díky za návod a dobrou inspiraci. Vzorek sice znám, ale ještě jsem ho nezkusila:-) tak třeba jednou.....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc! Držím palec, až jednou... :o) hezký večer, L.

      Vymazat
  5. Leni, Ty pokoríš nielen Šalamúnov, ale aj Allahov uzol (ak existuje...hi-hi).
    Pá Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :o) díky, Jani :o) jdu googlit, zda opravdu nějaký Alláhův uzel existuje :o) hezký večer, L.

      Vymazat
  6. Leni, to je nádhera. Pro mě ale bohužel vysoká škola háčkování. Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Pavli! Pilně cvič, ať můžeš brzy na tu vysokou :o) pa, L.

      Vymazat
  7. Krásné, škoda, že jsem se ztratila a zauzlovala už ve třetím obrázku :D. Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Marti, tak to zkus znovu, určitě na to přijdeš :o) hezký večer a háčku zdar, L.

      Vymazat
  8. Leni, kouzelné!!!! Máš to krásně naaranžované :) Pa, Jola

    OdpovědětVymazat
  9. Leni, super nápad i provedení .... o Šalamounově uzlu slyším poprvé a to jsem chodila do skautu :o):o).o) ..... pa, pa Marki

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Marki! No, já myslím, že skautu se tenhle uzel asi neučí :o) ikdyž... hezký večer, L.

      Vymazat
  10. Leni, já se picnu ty snad dokážeš obháčkovat úplně všechno. Vypadá to kouzelně a zajímavě. Krásné dny drahá Lea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Lejko :o) se nepicej :o) neumím, ale učím se :o) pa, L.

      Vymazat
  11. Odpovědi
    1. :o) díky, ale to mi zas tak nefandi :o)

      Vymazat
  12. Leničko,co ty nevymyslíš...to je super inspirace...jsi šikulka...opatruj se a měj se moc krásně papa K.♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Klárko :o) krásný večer, L.

      Vymazat
  13. Leni,super.....zdá se, že není žádný projekt,který by se Ti nepodařilo pokořit :-)))
    S pozdravem Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Jitto :o) no, neříkej, pár jich ještě mám :o) pa, L.

      Vymazat
  14. Ahoj Leni ... super uzel, ten Šalamounův. To jsem zvědavá, jestli ho pokořím stejně tak dobře jako ty!!!! Fantastické ....
    Krásné dny ... Věra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, Věrko, tak o tom vůbec nepochybuju :o)!!! Krásný večer, L.

      Vymazat
  15. Leni, ty jsi kouzelnice, teď mi jde z návodu hlava kolem, ale budu doufat, že až vezmu do ruky háček..., hezký den,
    Marcela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Marcelko, návod se vážně nedá studovat předem, bafni háček a vlnu a prostě to zkus! Držím palec. Pa, L.

      Vymazat
  16. Lenči, šalamounsky vymyšleno:-)))!... a šikovně vyzdobeno:-D

    OdpovědětVymazat
  17. Odpovědi
    1. Díky moc, Věrko! Krásný večer, L.

      Vymazat
  18. Leni, moc se ti ty uzly povedly, návod je opúět dokonalý!
    Hezké svícení, pa Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Helenko, ještě zdaleka nejsou dokonalé, mám co cvičit :o) krásný večer, L.

      Vymazat
  19. Ahoj leni jak vidim mas este nove napad supr , ses Unschlagbar fakt ses supr zdravim tebe karin

    OdpovědětVymazat
  20. Tak o uzlu slyším poprvé, ale to samozřejmě nic neznamená. Je sice parádní, ale já jsem byla zamotaná už u třetího obrázku. Ale sklenička super, moc pěkný nápad .........

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Evi, nemysli, já ho taky neznám moc dlouho :o) hezký večer, L.

      Vymazat
  21. Leni krása :o) Tvůj svícínek je překrásný --- já také jeden šmodrchala jako dárek pro mou sestru -- ale jen ten obyčejný -- tenhle tvůj je luxusní :o) Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, Marti, tak můžeš vyzkoušet! Pa, L.

      Vymazat
  22. Ahojky Leničko. Ty se mi snad zdáš. Tvoje výtvory jsou neskutečné. Zas mám od tebe inspiraci. Lampička mě dostala a vyzkouším ji. Leni, mám prosbu mohla bys mi poslat návod na ty modré miniholinky. Mám měsíční vnučku a chtěla bych jí je udělat. můj mail je ivana.ber@seznam.cz. Moc děkuju Ivana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, Ivanko, komentáře jako tento Tvůj, se čtou opravdu moc pěkně :o) ty modré miniholinky jsou háčkované podle jednoho anglického návodu. Pošlu Ti na mail odkaz, snad se Ti to podle něj podaří. Hezký večer, L.

      Vymazat
  23. ahoj Leni, tímhle vzorem jsem háčkovala šálu, ale tohle by mě nenapadlo. Super nápad, zrovna jsem jeden jihočeský jogurt posnídala, tak odpoledne můžu začít háčkovat :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem je také viděla a vypadá to fakt skvěle. Tak přeju háčku zdar :o) pa, L.

      Vymazat
  24. Supr nápad (hned jsme vyzkoušela .-) , krásný blog. Objevila jsem Vás teprve nedávno a tak teď nevím, na co se vrhnout dřív :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc :o) to mě moc těší! Krásný nedělní večer, L.

      Vymazat

Děkuji moc za všechny vaše milé komentáře :o) jsem ráda, že jste se u mě zastavili... A pro anonymní komentující - podepisujte se prosím, případně na sebe vložte i odkaz (pokud se známe z FB nebo MMB), jinak nemám tuchu, kdo mi to vlastně tak pěkně píše :o)!